Skoda Felicia

Skoda Felicia

  • 53 KM
  • 73 Nm
  • 26.5 s
  • 130 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

W wyniszczonej drugą wojną światową środkowej Europie samochody były towarem luksusowym. Na tych, których w ogóle było stać na własne cztery koła z jednymi z najtańszych alternatyw czekała między innymi czeska Skoda. Marka oferowała przede wszystkim modele 1100 OHV i 1200 OHV na bazie przedwojennych konstrukcji, a później popularną Octavię.

Szarość dnia codziennego i wizerunek marki ubarwiały modele, którymi Skoda chwali się do dnia dzisiejszego. Do takich należał 2-drzwiowy 440 Spartak z połowy lat pięćdziesiątych, a także duży roadster 1101 Tudor, który pojawił się jeszcze w latach czterdziestych. Spartak z 40-konnym silnikiem, który pozwalał rozwinąć 110 km/h, napędzał zainteresowanie firmą poprzez udziały w rajdach. Tudor z 32-konnym, 4-cylindrowym silnikiem o pojemności prawie 1,1 litra był propozycją o wiele bardziej luksusową, która miała swoje stałe miejsce we flocie czechosłowackiego rządu. W roku 1959 przedstawiono coś, co miało cieszyć zwykłych zjadaczy chleba bezpośrednio. Mały roadster Felicia.

Autko o długości niecałych 404 centymetrów i zwiewnych liniach powstało na bazie większej Octavii. Ze zmianą karoserii zniknął dach, jedna para drzwi i pojawił się lekki tył z niewielkimi płetwami, które zakończono ustawionymi w pionie lampami, szeroka osłona chłodnicy, wybrzuszone nadkola z przodu i więcej elementów chromowanych: zderzaki, dekielki felgi, ozdobne listy. Pojazd miał nadal mieścić cztery osoby, ale w praktyce tylna kanapa sprawdzała się tylko w sytuacjach awaryjnych.

Felicię składano z podwozia na ramie centralnej oraz oddzielnej, stalowej karoserii. Standardowo montowano miękki, składany dach, a za dopłatą dostępny był zdejmowany, twardy dach z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami szklanymi w kolorze innym od karoserii, który najpopularniejszy okazał się w egzemplarzach przeznaczonych na eksport. Przednie koła zawieszono niezależnie na podwójnych wahaczach i sprężynach śrubowych, z tyłu zastosowano oś wahliwą oraz półeliptyczne resory piórowe. Na każde z kół działały hamulce bębnowe.

Ważący około 900 kilogramów samochód zasilano umieszczonym z przodu, 4-cylindrowym silnikiem z blokiem i głowicą z żeliwa. Rzędowa jednostka z dwoma zaworami na cylinder i dwoma gaźnikami z pojemności niespełna 1,1 litra uzyskiwała 50 koni mechanicznych przy 5000 obrotów na minutę. Osiągi nie były piorunujące, ale wrażenia z pewnością potęgował brak dachu: rozwinięcie setki zajmowało około 26-27 sekund, a prędkość maksymalna dochodziła do 130 kilometrów na godzinę.

W roku 1961 ofertę poszerzyła Felicia Super z silnikiem powiększonym do 1221 centymetrów sześciennych, z którego płynęły 53 konie mechaniczne. O wiele więcej znaczył jednak korzystniejszy rozkład momentu obrotowego, który przy 3500 obrotach na minutę sięgał 75 niutonometrów. Napęd na przednie koła przenosiła ręczna przekładnia o czterech biegach.

Produkcja Felicii oraz Octavii, wyłączając wersję kombi, zakończyła się w 1964 roku po wprowadzeniu zupełnie nowego modelu 1000 MB z 40-konnym silnikiem o pojemności 998 centymetrów sześciennych, ulokowanym za tylną osią. W ciągu blisko pięciu lat fabryki Skody opuściły 14863 egzemplarze roadstera Felicia, który cieszy się dzisiaj sporym zainteresowaniem kolekcjonerów. Model o nazwie Felicia pojawił się w ofercie Skody ponownie w 1994 roku, ale był tylko unowocześnionym wydaniem 5-drzwiowego kompaktu Favorit, który wprowadzono po całkowitym przejęciu marki przez Volkswagena.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 08.07.2014]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 20) Zdjęcia: Skoda Dane techniczne i osiągi
Rocznik1959
Typkabriolet
SILNIK i NAPĘD
SilnikR4
Położenieprzód
Pojemność1089 cm³
Moc53 KM
Moment obr.73 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual 4
WYMIARY
Masa865 kg
Długość4064 mm
Szerokość1600 mm
Wysokość1372 mm
Rozstaw osi2400 mm
Rozstaw kół przód/tył1210/1248 mm
OSIĄGI
0-100 km/h26.5 s
Prędkość maksymalna130 km/h
Inne prezentacje