Chevrolet Corvette CERV III

Chevrolet Corvette CERV III

  • 659 KM
  • 888 Nm
  • 3.9 s
  • 362 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 30 sekund.

Pierwszą wersję legendarnego już dziś modelu Corvette pokazano w 1953 roku. Auta od początku budowano według klasycznej formuły "silnik z przodu, napęd na tył" i tak jest do czasów obecnych. Plany jednak nie zawsze zakładały, iż samochód będzie produkowany tylko w takim układzie. Już w 1959 roku ruszyły prace nad prototypem z silnikiem umieszczonym z tyłu, noszącym oznaczenie CERV, które można tłumaczyć jako Chevrolet Experimental Racing Vehicle bądź Chevrolet Experimental Research Vehicle (wyścigowy bądź rozwojowy, eksperymentalny pojazd). Jednoosobowe auto z kołami umieszczonymi na zewnątrz nie miało wiele wspólnego z modelem produkowanym seryjnie i napędzany było silnikiem o mocy ponad 350 koni. Prace nad prototypem CERV II rozpoczęto w 1963 roku, kończąc je w 1964. Pojazd napędzany silnikiem o mocy 507 KM odznaczał się podobno niewiarygodnymi osiągami jak na tamte czasy: 0-100 km/h w niespełna 3 sekundy i prędkość maksymalna rzędu 338 km/h!

Prace nad trzecim prototypem z serii CERV ruszyły w czerwcu 1985 roku z inicjatywy Dona Runkle'a (szefa działu inżynierskiego Chevroleta) oraz Tony'ego Rudd'a z brytyjskiego Lotusa. W tym przypadku skrót rozwija się jako Corporate Engineering Research Vehicle - pojazd badawczy inżynierii korporacyjnej. Pierwszą wersję pokazano na salonie w Detroit w 1986 roku i nazwano Corvette Indy. Nie był to jednak koncept jeżdżący i wiele elementów wymagało nie tyle dopracowania co opracowania.

Chevrolet Corvette CERV III został po raz pierwszy pokazany w styczniu 1990 roku na International Auto Show w Detroit. W przeciwieństwie do poprzedniego prototypu był w pełni sprawny i nadzwyczajnie zaawansowany technicznie. Silnik V8, poważne stuninowany przez Lotusa i umieszczony centralnie, dzięki dwóm turbosprężarkom rozwijał moc 659 koni mechanicznych i napędzał wszystkie koła (ponoć wszystkie były kołami skręcalnymi). Napęd przenoszony był poprzez... dwie skrzynie biegów! Hydrauliczną, 3-stopniową przekładnię połączono ze specjalnie skonstruowaną przekładnią dwupołożeniową. Otrzymano w ten sposób sześciobiegowy automat sterowany przez komputer pokładowy. Komputer kontroluje także system aktywnego zawieszenia a auto posiada między innymi ABS i system kontroli trakcji. W każdym z kół zamontowano podwójne tarcze hamulcowe (tworząc układ przypominający kanapkę), przez co w całym samochodzie jest ich aż osiem! I na tym wcale nie koniec. Nadzwozie pojazdu wykonano z włókiem węglowych, wierzchnią wartwę tworząc z włókien szklanych a przy innych elementach posłużono się kewlarem oraz aluminium o strukturze plastrów miodu (przypominamy - 1990 rok). Czyżby NASA maczała w tym palce?

CERV III podobnie jak poprzednie prototypy z tej serii odznaczał się znakomitymi osiągami jak na swoje czasy. Osiągniecie 100 km/h miało zajmować nie więcej jak cztery sekundy a prędkość maksymalna sięgać 225 mph, czyli 362 kilometrów na godzinę! Szacuje się, iż pojazd stworzony tylko w jednym egzemplarzu wart jest 300-400 tysięcy dolarów. Auto także wzorem poprzedników z silnikami nie umieszczonymi z przodu nigdy nie weszło do produkcji seryjnej, choć podobno nie było mu do niej aż tak daleko. A szkoda - cóż za pojazd by to był! Mieszcząc się stylistycznie między Jaguarem XJR-15 a XJ220 razem ze swoimi osiągami i rozwiązaniami technicznymi z pewnością zrobiłby spore zamieszanie.

W okolicach 1992 roku rozpoczęto utajone prace nad Corvette CERV-4 a końcowy efekt pokazano w 1993 roku. Niestety na temat samego samochodu niewiele wiadomo poza tym, iż cały projekt pochłonął około 1,2 miliona dolarów.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 31.08.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 8) Zdjęcia: General Motors Dane techniczne i osiągi
Rocznik1990
TypPrototyp, supercar
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność5727 cm3
Moc659 KM
Moment obr.888 Nm
Napęd4 kola
Skrzynia biegówauto, 6st
WYMIARY
Masa1540 kg
Długość4917 mm
Szerokość2032 mm
Wysokość1148 mm
Rozstaw osi5479 mm
Rozstaw kół przód/tył1679/1679 mm
Opony przód275/40 ZR 17
Opony tył315/35 ZR 17
OSIĄGI
0-100 km/h3.9 s
Prędkość maksymalna362 km/h
Inne prezentacje