Vector Avtech WX8

Vector Avtech WX8

  • 1875 KM
  • ? Nm
  • 2.3 s
  • 483 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 20 sekund.

Gerald "Jerry" Wiegert, amerykański wynalazca i konstruktor maszyn jeżdżących, pływających i latających to osoba, która jako pierwsza powinna kojarzyć się z kalifornijską marką Vector. Wiegert już w latach szkolnych marzył o zbudowaniu samochodu, który utarłby nosa europejskiej konkurencji i stał na pozycji najszybszego egzotyka na świecie. Główną bronią Vectora miały być materiały i technologie zaadoptowane prosto z aeronautyki. Jak wyjawiał sam twórca marki: "Chciałem być pilotem odrzutowca, ale nie miałem do tego odpowiednich warunków wzrokowych, dlatego zdecydowałem się stworzyć samochód, który będzie jak odrzutowiec".

Pierwszy Vector, a właściwie tylko makieta jego nadwozia, została pokazana już w 1972 roku. W związku z samochodem rozważano użycie boksera od Porsche lub silnika Wankla od Mercedes-Benza, ale do niczego takiego nie doszło. Kolejny prototyp również nie jeździł, ale już w roku 1979 gotowy był w pełni sprawny model W2, który wyposażono w podwójnie doładowane V8 od General Motors w wydaniu używanym w sporcie motorowym. Auto również nie weszło do produkcji.

Trzecim pojazdem firmy, który trafił w końcu do klientów było rozpędzające się na Bonneville do prawie 390 km/h supercoupe W8. Samochód nadal polegał na widlastej ósemce od GM i wyróżniał się niespotykanymi rozwiązaniami (półkadłubowe podwozie ze stopów metali lekkich, karoseria z materiałów kompozytowych, cyfrowe ekrany i wyświetlacz przezierny, regulowane zawieszenie). W8 sprzedał się tylko w kilkunastu egzemplarzach, a w roku 1993 pokazano jego następcę o nazwie Avtech WX3 jako coupe i roadster. Pojazd nie wszedł już do produkcji. W tym samym czasie Vectora przejęło indonezyjskie MegaTech, będące wcześniej jednym z udziałowców i sprawy przybrały zupełnie inny obrót.

Wiegert został zwolniony, a MegaTech weszło równolegle w posiadanie Lamborghini i zaszczepiając włoski silnik V12 wprowadziło na rynek coupe M12. Auto sprzedało się w kilkunastu egzemplarzach, a przed upadkiem firmy w 1999 roku pozwolono sobie jeszcze tylko na zbudowanie prototypu SRV8 z silnikiem V8. Wiegert odzyskał pozostałości Vectora kilka lat później i rozpoczął prace nad zupełnie nowym samochodem. Swój pomysł na odrodzenie marki pod szyldem świeżo powstałego Vector Motors Corporation pokazał w listopadzie 2007 roku podczas Los Angeles Auto Show. Był nim Vector Avtech WX8, któremu towarzyszyło hasło HPRV, czyli Hyper-Performance Road Vehicle.

Konstruktor, który w ciągu blisko czterdziestu lat kariery pracował także dla Forda, Chryslera, General Motors i Toyoty ruszył na pokładzie WX8 w pogoń za tytułem najmocniejszego i najszybszego, drogowego samochodu na świecie. Maszynę zbudowano według sprawdzonej recepty na półkadłubowym podwoziu ze stopów aluminium z rurową klatką bezpieczeństwa ze stali chromowo-molibdenowej. Karoseria miała być wykonana w całości z materiałów kompozytowych, jak Kevlar, włókna węglowe i szklane, połączonych żywicą epoksydową. Dla kół z przodu i z tyłu zaprojektowano niezależne, wielowahaczowe zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami.

Wnętrze auta, które na czas prezentacji prototypu w Los Angeles nie było jeszcze gotowe, ma być inspirowane między innymi myśliwcem F-22 Raptor. Na wyposażenie seryjne ma trafić między innymi klimatyzacja, zdejmowany dach ze szkła, system nagłaśniający Vector Stage XXX z dziesięcioma głośnikami oraz fotel kierowcy budowany pod wymiary właściciela. Tak, jak w poprzednich autach marki zaplanowano instalację automatycznego i manualnego systemu gaśniczego, elektronicznych wyświetlaczy oraz mechanizmu pozwalającego na zmianę prześwitu o 14 centymetrów.

Silnik WX8 to oddzielny temat. W Los Angeles auto było tylko makietą, ale tuż obok niej postawiono dwie gotowe, aluminiowe jednostki V8 o pojemności siedmiu litrów. W seryjnym samochodzie, który miał wejść do produkcji już w roku 2008 silnik miał rozwijać od 600 do 700 KM w wersji wolnossącej i przeszło 1200 KM po dołożeniu sprężarki. Model wolnossący miałby rozwijać prędkość 60 mph w 3-3,3 sekundy, a po doładowaniu tylko tylko w 2,5 sekundy. Przewidywany czas pokonana jednej czwartej mili wyniósł okrągłe 10 sekund. Prędkość maksymalna z przełożeniami pomyślanymi o testach na Bonneville miałaby sięgać aż 275 mph - 443 km/h. Tyle jeśli chodzi o V8 z małym blokiem.

Drugi wariant to V8 na dużym bloku o pojemności prawie dziesięciu litrów z dwoma turbinami o mocy co najmniej 1875 koni mechanicznych i możliwością przekroczenia 2000 KM. Opcja numer trzy to powrót do pomysłów z czasów pierwszego Vectora z początku lat siedemdziesiątych: czterowirnikowy silnik Wankla z dwoma sprężarkami o mocy około 1470 koni mechanicznych. Kalkulowane osiągi: 60 mph w 2,3 sekundy, ćwierć mili w 7,8 sekund i prędkość maksymalna aż 300 mph (483 km/h). W zależności od silnika WX8 miałby być wyposażony w bezsprzęgłowy automat z możliwością ręcznej zmiany biegów o czterech, sześciu lub ośmiu przełożeniach.

Gotowość przyjmowania zamówień i rok 2008 jako termin wejścia WX8 do sprzedaży okazały się oczywiście nader optymistyczne. Słuch o projekcie wkrótce po prezentacji na wystawie w Los Angeles zaginął. Można tylko snuć domysły, że prace nad samochodem i poszukiwania inwestorów nadal trwają i zostanie on ukończony w przyszłości.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 26.08.2012]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 8) Zdjęcia: Vector Dane techniczne i osiągi
Rocznik2007
Typprototyp
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność9996 cm3
Moc1875 KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
Skrzynia biegówauto 4, 6, 8
WYMIARY
Masa? kg
Długość4370 mm
Szerokość2030 mm
Wysokość1105 mm
Rozstaw osi2745 mm
Rozstaw kół przód/tył1600/1650 mm
Opony przód255/45 ZR18
Opony tył315/40 ZR19
OSIĄGI
0-100 km/h2.3 s
Prędkość maksymalna483 km/h
Inne prezentacje