Koenigsegg Agera R

Koenigsegg Agera R

  • 1130 KM
  • 1200 Nm
  • 2.9 s
  • 440 km/h
Przybliżony czas czytania: 8 minut i 30 sekund.

W ciągu kilkunastu lat wytężonej pracy Christian von Koenigsegg dokonał rzeczy, której próbowało wielu, ale poszczęściło się tylko nielicznym. Z grupą zapalonych inżynierów stworzył właściwie od zera firmę produkującą jedne z najbardziej spektakularnych, najdroższych i najszybszych samochodów, jakie kiedykolwiek zbudowano i wszedł do elitarnego grona producentów najbardziej pożądanych egzotyków świata.

Wszystko zaczęło się jeszcze w 1994 roku, gdy 22-letni wówczas Koenigsegg założył przedsiębiorstwo firmowane własnym nazwiskiem z myślą o wyprodukowaniu oryginalnego, supersportowego auta, o którym marzył od piątego roku życia. Już w 1996 roku światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp o oznaczeniu CC ("Competition Coupe"), który udoskonalano przez kolejne lata. Ukoronowanie wysiłków Szweda i jego podopiecznych nastąpiło w roku 2002, gdy do produkcji wszedł model CC8S, a przypieczętowano je w lutym 2005 roku. Właśnie wtedy ponad 800-konny model CCX rozpędził się na torze testowym Nardo do rekordowych 388,87 km/h, zdobywając oficjalnie zaszczytny tytuł najszybszego, seryjnie produkowanego samochodu świata i detronizując McLarena F1.

W trzeciej dekadzie prowadzenia własnego interesu Koenigsegg może dumnie patrzeć na to, co udało mu się osiągnąć. Samochody noszące na masce jego rodzinny herb są klasą same dla siebie, a ich kolejne generacje, od CC8S, poprzez CCR, CCX i CCXR oraz wersje specjalne tych dwóch ostatnich, jak Edition i Trevita, dyktują konkurencji wszelkiej maści coraz bardziej wygórowane warunki. Jako ukoronowanie piętnastu lat pracy na 80 salon samochodowy w Genewie w 2010 roku przygotowano kolejny, przeszło 970-konny model serii, którego modyfikacje poszły tak daleko, iż otrzymał zupełnie nową nazwę - Agera (szwedzki czasownik oznaczający "odgrywać", "działać", a także skrót od greckiego "ageratos" - "ponadczasowy"). Rok później przedstawiono jeszcze mocniejszą Agerę R.

Nowy model to daleko idące rozwinięcie generacji CC, jak i firmowego V8 - niemal każdy z jego elementów składowych poddany został gruntownej modernizacji lub został zaprojektowany od nowa. Styliści marki opracowali nowe, zaokrąglone kształty przedniej części nadwozia z oświetleniem wykorzystującym diody LED oraz nowe kształty świateł z tyłu. Przód auta jest teraz tej samej szerokości, co tył, co zmniejsza przechyły nadwozia i poprawia wchodzenie w zakręty. Klienci będą mogli wyposażyć swoje auta w jeden z trzech spoilerów z tyłu, w tym najmniejszy, który pojawił się oryginalnie w brytyjskim programie motoryzacyjnym "Top Gear". W zależności od przyjętej opcji współczynnik oporu powietrza sięga od 0,33 do 0,37. Przy prędkości 250 km/h Agera i Agera R wytwarza siłę dociskową odpowiadającą 300 kilogramom, a o dodatkową przyczepność dba nowy, powiększony dyfuzor i zwężki Venturiego - specjalnie ukształtowane kanały w podwoziu, dzięki którym wytwarzane jest podciśnienie (w efekcie samochód przysysa się do drogi).

Jak każdy model Koenigsegga, tak również Agera R posiada twardy, zdejmowany dach (w opcji przeszklony), który można w każdej chwili schować w niewielkim bagażniku pod przednią maską. Jeśli zechcemy znowu odciąć się od świata zewnętrznego i w pośpiechu zamontujemy dach nie tak, jak trzeba o naszym błędzie poinformuje pokładowa elektronika. Specjalnie dla tego modelu zaprojektowano także doczepiany na dachu box firmy Thule. Maszynę wyposażono też w nowe felgi VGR (Vortex Generating Rim), dzięki odpowiednim kształtom ramion zwiększające siłę dociskową i chłodzące hamulce oraz w nowe ogumienie Super Sport, opracowane przez firmę Michelin. Standardowo otrzymujemy udoskonalony system kontroli trakcji, działający w pięciu trybach, nastawny ABS oraz węglowo-ceramiczne, wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe o średnicy 397 mm z przodu (5 mm więcej, niż w zwykłej Agerze) i 380 mm z tyłu.

Na seryjnym wyposażeniu każdego egzemplarza znajdzie się hydrauliczny system pozwalający na nieznaczne uniesienie pojazdu w obliczu przeszkody terenowej. Niezależne zawieszenie oparto na podwójnych wahaczach z chromowo-molibdenowymi ramionami i gazowo-hydraulicznych, regulowanych amortyzatorach VPS. Karbonowy monocoque, z elementami z aluminium o strukturze plastra miodu i zintegrowanym zbiornikiem paliwa waży zaledwie 70 kilogramów. Z przodu znalazła się chromowo-molibdenowa rama ze strefami kontrolowanego zgniotu. Nadwozie wykonano z włókien węglowych i Kevlaru. Kadłub odznacza się wytrzymałością na skręcanie sięgającą aż 65 tysięcy niutonometrów na stopień. Nowością jest też litowo-żelazowy akumulator z systemami zabezpieczającymi przed jego całkowitym rozładowaniem i unieruchomieniem samochodu. Z dwoma pasażerami na pokładzie, pełnym bakiem paliwa i bagażem wypełniającym 120-litrową przestrzeń ładunkową auto waży 1650 kilogramów.

Od zera zaprojektowano wnętrze, nie odbiegając jednak zbyt daleko od pierwowzoru ze starszych modeli. Zupełną nowością jest za to jego oświetlenie, określone mianem "Ghost Light", którego działanie sprowadza się do poprowadzenia światła wokół pokładowych przycisków i pokręteł poprzez nanorurki, unikając tym samym jego rozproszenia i poprawiając czytelność podświetlonych elementów. W centrum dowodzenia przybyło też funkcjonalności. Kierowca może teraz z jednego miejsca sterować wyświetlaczem przeciążeń, wskaźnikiem generowanej w danej chwili mocy, nawigacją satelitarną, odtwarzaczem multimedialnym, stoperem czy kompasem. Kabinę wypełnia aluminium, włókna węglowe, skóra i Alcantara. Z karbonu wykonano kierownicę i kubełkowe fotele (za dopłatą podgrzewane). Zarówno kierownica, jak i położenie pedałów, są regulowane. Za dopłatą można otrzymać m.in. 4-punktowe pasy bezpieczeństwa, fabryczny zestaw bagażowy, kamerę cofania i nadwozie w bezbarwnym, ochronnym lakierze, odsłaniającym włókna węglowe.

Silnik napędzający Agerę R to 5-litrowe, 32-zaworowe V8 z sekwencyjnym, wielopunktowym wtryskiem paliwa, podwójnym doładowaniem (do 1,4 bara, w zwykłej Agerze do 1,3), nowym układem wydechowym z ceramiki, stopów tytanu i Inconelu, suchą miską olejową oraz karbonowym układem ssania. Jednostka waży 197 kilogramów, rozkręca się do 7250 obrotów na minutę i karmi mieszanką E85, której zawdzięcza oszałamiającą moc, lub zwykłą benzyną. Przy 6,9 tysiącach obrotów osiąga maksymalną moc aż 1130 koni mechanicznych - to aż 157 KM więcej, niż w zwykłej Agerze. Moment obrotowy w przedziale od 2700 do 6170 obrotów sięga 1000 Nm, a przy 4,1 tysiącach maksymalne 1200 Nm (100 więcej, niż w Agerze).

Widlastą ósemkę połączono z dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnią sterowaną łopatkami przy kierownicy, opracowaną wspólnie z firmą Cima. Mechanizm ten waży 81 kilogramów, będąc najlżejszym w swojej klasie. Napęd między koła tylnej osi rozdziela sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu E-Diff. Wał napędowy, pusty w środku, opracowano wspólnie z GKN Driveline. Firma TWR przygotowała system wspomagania kierownicy (promień zawracania to tylko 11 metrów).

Olbrzymia moc z połączeniu z suchą masą zaledwie 1330 kilogramów daje oszałamiające osiągi. Wisząca tylko 100 milimetrów nad ziemią Agera R ma rozpędzać się do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy, a 200 km/h ma obalać już po siedmiu i pół sekundach (o 0,5 sekundy krócej, niż w zwykłej Agerze). Próba przyspieszania i hamowania 0-200-0 km/h ma kończyć się wynikiem 12,7 sekund, a prędkość 100 km/h ma być całkowicie wytracana na odcinku 30,5 metrów. Na suchej nawierzchni Agera R poddaje pasażerów przyspieszeniom bocznym sięgającym 1,6 G. Nie wykorzystując pełnego potencjału auta mamy spalać w trasie 12,5 litrów paliwa na 100 kilometrów, a w cyklu mieszanym 14,7 litrów. Teoretyczna prędkość maksymalna sięga 440 km/h, ale fabrycznie każdy Koenigsegg ograniczony jest do 375 km/h. Przy sprzyjających warunkach pogodowych i po okazaniu zaświadczenia o braku niepoczytalności kierowcy firma może na życzenie tymczasowo zdjąć blokadę.

W pierwszych dniach września 2011 roku Agera R pojawiła się na torze testowym marki w Ängelholm z zamiarem ustawienia kilku rekordów przyspieszenia i hamowania. Pod okiem przedstawicieli "Księgi Rekordów Guinnessa" samochód ku chwale poprowadził Robert Serwanski. Ustanowiono aż sześć rekordów świata dla samochodów produkowanych seryjnie! Oto one: 0-200-0 mph - 24,96 sekund, 0-300-0 km/h - 21,19 sekund, 0-200 mph - 17,68 sekund, 0-300 km/h - 14,53 sekund, 200-0 mph - 7,28 sekund i 300-0 km/h - 6,66 sekund.

Agera R w swojej pierwotnej specyfikacji zabawiła na rynku jedynie rok, powstając tylko w kilku egzemplarzach. Na salon samochodowy w Genewie przygotowano jej kolejne wcielenie, poprawione pod względem aerodynamicznym, wyposażone w innowacyjne felgi z włókien węglowych, nowe zawieszenie, nowy układ wydechowy i wzmocnione o kolejne 26 koni mechanicznych.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 03.03.2012]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 18) Zdjęcia: Koenigsegg Dane techniczne i osiągi
Rocznik2011
Typhipercar
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność5035 cm³
Moc1130 KM
Moment obr.1200 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw. 7
WYMIARY
Masa1330 kg
Długość4293 mm
Szerokość1996 mm
Wysokość1120 mm
Rozstaw osi2662 mm
Rozstaw kół przód/tył1700/1650 mm
Opony przód265/35 ZR 19
Opony tył345/30 ZR 20
Zbiornik paliwa80 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
0-200 km/h7.5 s
0-300 km/h14.5 s
Prędkość maksymalna440 km/h
Średnie spalanie14.7 l/100km
Inne prezentacje