Ferrari P4/5

Ferrari P4/5

  • 660 KM
  • 658 Nm
  • 3.5 s
  • 375 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 40 sekund.

Modele Ferrari robione i przerabiane na specjalne zamówienie to domena sułtana Brunei. Kolekcja ta, unikatowa w skali całej kuli ziemskiej, pozostaje niestety w ukryciu i jedyne informacje na jej temat ograniczają się do nielicznych przekazów i jeszcze mniej licznych fotografii. Na szczęście nie tylko sułtan Brunei zamawia takie auta...

W okolicach 2003 roku Amerykanin James Glickenhaus oddał w ręce Pininfariny dopiero co zakupione Enzo. Cel był jasny: całkowicie zmodyfikować auto na wzór wyścigowych prototypów z lat sześćdziesiątych XX wieku, z których Glickenhaus posiada dwa egzemplarze. Wzorem było Ferrari 330 P3/4 z roku 1967 (drugie posiadane Ferrari to 412P z tego samego roku). Glickenhaus chciał, aby połączono najpiękniejsze jego zdaniem Ferrari w historii (330 P3/4) z najbardziej zaawansowanym techniczne (Enzo). Styliści Pininfariny oczywiście ani myśleli stworzyć nadwozia w stylu retro. Myślą przewodnią było pytanie jak wyglądałby taki samochód, gdyby wyprodukowano go w czasach współczesnych. Tym samym nie zabrakło w nim charakterystycznej paszczy, bocznych wlotów powietrza i tylnego spoilera inspirowanych klasykiem sprzed lat.

Pierwsze informacje na temat tego przedsięwzięcia ujawniono dopiero w styczniu 2006 roku. W wyniku prac skonstruowano i użyto ponad 200 zupełnie nowych części. Całkowitej zmianie uległo wnętrze i nadwozie. Linie karoserii są pozbawione ostrych krawędzi znanych z Enzo a całość jest obła i stonowana. Zanim pojazd mógł zostać oddany w ręce właściciela przeszedł wielomiesięczne testy w tunelu aerodynamicznym oraz na drodze. Niemal każdy element zaprojektowany przez Pininfarinę musiał zostać zaakceptowany prze Glickenhausa. Efekt końcowy nazwano P4/5 i może on pełnoprawnie nosić imię Ferrari tak samo jak poruszać się po zwykłych ulicach.

Premiera P4/5 miała miejsce w połowie sierpnia'06 na amerykańskim Pebble Beach Concours d'Elégance a dla szerszej publiczności podczas salonu samochodowego w Paryżu pod koniec września tego samego roku.

W stosunku do Enzo samochód jest krótszy, niższy, bardziej aerodynamiczny, lżejszy aż o prawie 270 kilogramów i porusza się na szerszych oponach. Zapewnia to jeszcze lepsze osiągi niż w pojeździe bazowym - na oddalonym o 40 kilometrów od Paryża testowym torze Centre d'Essais et de Recherche Automobile de Mortefontaine (CERAM, należący od 2003 roku do koncernu Pininfarina) rozpędzono się bez problemu do 325 km/h, osiągając maksimum tego, na co pozwalał tor, a teoretyczna prędkość maksymalna sięga około 375 km/h! Przyspieszenie od zera do stu kilometrów na godzinę zajmuje tylko trzy i pół sekundy. We wnętrzu elementy karbonowe oraz fotele zostały obszyte skórą. Wśród instrumentów pokładowych znalazł się między innymi iPod Nano oraz GPS. Kabinę ochrania pełna klatka bezpieczeństwa a drzwi unoszą się go góry niczym skrzydła motyla (przy ich okazji musiano uporać się ze skomplikowanym mocowaniem). Z tyłu straszą umieszczone wysoko dwie białe rury wydechowe. Nie ma się jednak czego bać - załączane są one dopiero przy wyższych prędkościach, nie siejąc spustoszenia podczas zwykłego ruchu ulicznego, kiedy to używany jest zwykły układ wydechowy.

Sam pomysł spersonalizowania auta to nic nowego - właśnie tak powstawały kiedyś wspaniałe nadwozia. W czasach, w których Ferrari dopiero rozwijało swe skrzydła, mając pieczę nad kwestią techniczną samochodu budowę specjalnie konstruowanego nadwozia powierzano kilku niezależnym studiom. Nowe rozwiązania i koszty odsunęły jednak w latach siedemdziesiątych te szlachetne praktyki całkowicie na bok. Na szczęscie znajdują się dziś miłośnicy motoryzacji, których pasja i zasoby finansowe pozwalają na przywrócenie tego rytuału ponownie do życia tak jak w przypadku Ferrari P4/5...

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 18.08.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 20) Zdjęcia: Pininfarina Dane techniczne i osiągi
Rocznik2006
Typsupercar
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność5998 cm3
Moc660 KM
Moment obr.658 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw., 6st.
WYMIARY
Masa1200 kg
Długość4630 mm
Szerokość2042 mm
Wysokość1126 mm
Rozstaw osi2650 mm
Rozstaw kół przód/tył1691/1701 mm
Opony przód245/35 ZR 19
Opony tył345/35 ZR19
Zbiornik paliwa110 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.5 s
Prędkość maksymalna375 km/h
Średnie spalanie20 l/100km
Inne prezentacje