Lamborghini Murcielago LP650-4 Roadster

Lamborghini Murcielago LP650-4 Roadster

  • 650 KM
  • 660 Nm
  • 3.4 s
  • 330 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

Pierwsze, otwarte Muricelago, jeszcze jako koncept, pojawiło się już w styczniu 2003 roku przy okazji salonu samochodowego w Detroit i roku 40-istnienia Lamborghini Automobili. Barchetta nakreślona ręką przez Luca Donckerwolke'a weszła w ciągu kolejnego roku bez większych zmian do produkcji seryjnej, spełniając wymagane przez producenta zebranie co najmniej 130 zamówień. Zmodernizowany LP640 Roadster pojawił się w listopadzie 2006 roku na wystawie w Los Angeles, obejmując do momentu pojawienia się otwartego Reventona pozycję najmocniejszego roadstera w historii marki. Tuż po premierze ostatniej ewolucji Murcielago, LP670-4 SuperVeloce, firma ujawniła w połowie marca 2009 ostatnią, limitowaną edycję roadstera - LP650-4.

Jak na limitowaną wersję przystało ani myśli ona wyglądać zwyczajnie. Nadwozie w przeważającej części pokryto szarym lakierem Grigio Telesto, z którym kontrastują elementy pokryte pomarańczową mieszanką Arancio. Należą do nich wewnętrzne części progów, wewnętrzna część przedniego splittera, zagłębienia tylnego zderzaka, modelowe logotypy, zaciski hamulcowe, wewnętrzne, górne pasy kabiny pasażerskiej oraz linie ozdabiające przednie reflektory i wloty powietrza. W standardzie otrzymujemy również czarne felgi Hermera i szary, miękki dach. Identyczne akcenty znajdziemy w środku: tapicerkę łączą pomarańczowe nici, na drzwiach wyszyto logotyp LP650-4, na pomarańczowo obszyto dookoła dywaniki, a tym samym kolorem pokryto również dźwignie zmiany biegów przy kierownicy oraz panel w konsoli środkowej, którego przyciskami sterujemy pracą skrzyni biegów. Sam tunel środkowy i panel instrumentów pokładowych pokryto czarnym, fortepianowym lakierem Nero Piano. Samą deskę rozdzielczą i drzwi wykończono asymetrycznie: po stronie pasażera pokrywa je skóra Nero Perseus, a po stronie kierowcy Alcantara Nera.

Sercem maszyny zbudowanej na stalowej ramie przestrzennej z karbonowymi elementami strukturalnymi jest 6,5-litrowe V12 ze zmienną geometrią układu dolotowego (trzy tryby pracy). Silnik, po raz pierwszy w otwartym Murcielago, umieszczono pod przezroczystą pokrywą, przez którą możemy podziwiać również ramę wzmacniającą, wykonaną z włókien węglowych. W stosunku do zwykłego LP640 Roadstera otrzymujemy dodatkowe 10 koni mechanicznych, podobnie jak w Reventonie. Moment obrotowy nie uległ zmianie - 660 Nm.

Roadster korzysta standardowo z dobroci niezależnego zawieszenia opartego na podwójnych wahaczach i tarcz hamulcowych o średnicy 380 mm, które za dodatkową opłatą mogą zostać wykonane ze spieków karbonowo-ceramicznych. Napęd przekazywany jest stale na wszystkie koła dzięki obecności sprzęgła wiskotycznego, zautomatyzowanej, ręcznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach oraz suchego, jednodyskowego sprzęgła o średnicy 272 milimetrów.

Murcielago LP650-4 Roadster to jeden z najszybszych, seryjnie produkowanych, otwartych samochodów świata. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje mu zaledwie 3,4 sekundy, a prędkość maksymalna sięga około 330 km/h. O utrzymanie się maszyny na drodze dba między innymi niewielki, tylny spoiler pracujący w trzech trybach. Pierwszy to spoczynek, drugi to prędkości w zakresie 130-180 km/h, podczas których unosi się o niewielki kąt. W trzecim trybie spoiler aktywuje się przy 220 km/h, opadając do poprzedniej pozycji jeśli prędkość spadnie poniżej 180 km/h.

Produkcję LP650-4 ograniczono do zaledwie pięćdziesięciu egzemplarzy, plus pokazowy model z numerem 00/50. Wytwarzane całej rodziny Murcielago zakończono 11 maja 2010 roku po wyprodukowaniu 4099 egzemplarzy. Ostatnim autem, które zjechało z taśmy fabryki w Sant'Agata Bolognese było pomarańczowe LP670-4 SV.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 27.02.2011]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 6) Zdjęcia: Lamborghini Dane techniczne i osiągi
Rocznik2009
Typroadster
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność6496 cm³
Moc650 KM
Moment obr.660 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówmanual 6
WYMIARY
Masa? kg
Długość4610 mm
Szerokość2058 mm
Wysokość1135 mm
Rozstaw osi2665 mm
Rozstaw kół przód/tył1632/1695 mm
OSIĄGI
0-100 km/h3.4 s
Prędkość maksymalna330 km/h
Inne prezentacje