Alfa Romeo 2uettottanta

Alfa Romeo 2uettottanta

  • 235 KM
  • ? Nm
  • 6 s
  • 250 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 40 sekund.

Marzec 2010, osiemdziesiąty, międzynarodowy salon samochodowy w Genewie. Pininfarina uświetnia swoje 80 urodziny i 100 urodziny Alfy Romeo spiderem, zamkniętym w klasycznych proporcjach i miękkich liniach, powstałym według sprawdzonych receptur. Na ich mocy wymieszano sny i marzenia z uśpionym drapieżnikiem, który budzi się w chwilę po opuszczeniu wąskich uliczek, placów czy bulwarów, ale bez ryzyka bolesnych podrapań. Oto Alfa Romeo 2uettottanta.

Studio założone przez Battistę "Pinin" Farinę (od 1961 roku na mocy prezydenckiego dekretu Pininfarina) pojawiło się w duecie z koncernem Alfa Romeo już w latach trzydziestych XX wieku za sprawą otwartego 6C 1750 Gran Sport. Jeszcze w 1935 roku pojawił się Spider Sport Aerodinamico, a po wojnie Pinifarina przeszła do produkcji niewielkich serii specjalnych modeli Alfy, zaczynając od 88 sztuk kabrioletu 1900 C Sprint. Momentem przełomowym była współpraca nad Giulią i Giuliettą Spider w latach pięćdziesiątych. Ich sukces powtórzył spider Duetto, który zadebiutował na wystawie w Genewie w 1966 roku. Zupełnie nowa 2uettottanta, zawdzięczająca mu pierwszy człon nazwy, to po części jego współczesna interpretacja. Drugi człon jej imienia, "ottanta" - włoskie "osiemdziesiąt", naznacza 80 lat działalności Pininfariny. Jedyny w swoim rodzaju koncept łączy w jednym punkcie przeszłość i przyszłość studia.

Projektantom 2uettottanty przyświecało hasło "zwykły spider", dzięki czemu ustrzegli się skomplikowanych form i linii, nakreślając zwartą bryłę auta o profilu ostrza strzały, nie zakłóconą zbędnymi cięciami. Oczy cieszą detale: ciasne wloty powietrza, oświetlenie z przodu (adaptacyjne) i z tyłu korzystające z technologii LED, dyskretny, karbonowy splitter z przodu, umiejętnie ukryte w niewielkich "skrzydełkach" pałąki, stanowiące po części punkt mocowania pasów bezpieczeństwa czy w końcu wykonana z aluminium, trójkątna "tarcza" - znak rozpoznawczy Alfy Romeo, w której mieszczą się cztery poziome, ruchome łopatki, kierujące strugami powietrza. Podążając za wzorcami wytyczonymi przez modele Alfy Romeo zaprojektowano również 5-ramienne, aluminiowe obręcze kół. Szczególną uwagę zwrócono też na ogumienie, które powstało we współpracy z Dunlopem. Żłobienia jego unikatowego bieżnika nakreślono w Pininfarine, co w połączeniu z know-how Dunlopa ma zapewniać nie tylko mniejsze opory toczenia i lepszą przyczepność, ale też zmniejszać... opór powietrza. Hamulce z karbonowo-ceramicznymi tarczami i pomalowanymi na czerwono zaciskami dostarczyło Brembo.

Wnętrze, skierowane na kierowcę, jest równie oszczędne i powściągliwe, co karoseria auta. Wypełnia je czarna skóra foteli o anatomicznych kształtach i tunelu środkowego, biała skóra deski rozdzielczej, czerwone tarcze zegarów z białymi znakami firmowymi Alfy Romeo po środku i nagie włókna węglowe wyeksponowane wokół krótkiego drążka dźwigni zmiany biegów. O klasycznej Alfie Duetto ma przypominać trójramienna kierownica, przy której odnajdziemy łopatki, pozwalające na sekwencyjne kontrolowanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów TCT o siedmiu przełożeniach.

Twórcy samochodu gwarantują mocne wrażenia z jazdy i przyjemność płynącą z każdego przejechanego metra. Liczą także na to, iż 2uettottanta będzie działać równie uwodzicielsko, jak Duetto przeszło 40 lat temu. Pomocą w tych dążeniach służy 1,75-litrowy, turbodoładowany silnik ukryty wzdłużnie z przodu - oczywiste nawiązanie do modelu 1750 Veloce z 1968 roku. Jednostka rozwija pokaźne 235 KM, a swój seryjny debiut zaliczy w zupełnie nowym modelu o wdzięcznym imieniu Giulietta. Silnik, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, adaptacyjne zawieszenie, układ kierownicy, układ hamulcowy i pozostałe systemy 2uettottanty mogą pracować w trzech zdefiniowanych z góry trybach, które ustawiamy przełącznikiem przy dźwigni zmiany biegów. Są to tryby Dynamic, Normal oraz All Weather. Napęd jak na rasowego, włoskiego spidera przystało przekazywany jest tylko na tylną oś. Ważąca tylko 1,22 tony koncepcyjna Alfa miałaby w teorii rozpędzać się do 100 km/h w niespełna sześć sekund i rozwijać okrągłe 250 km/h.

2uettottantę, która nie bazuje na żadnym seryjnym modelu Alfy (ani tym bardziej 8C Competizione), zaprojektowano jako kompletne, gotowe do produkcji auto... poza drobnymi szczegółami, jak brak miękkiego zadaszenia w razie deszczu czy niesprawne pasy bezpieczeństwa. Według planu modelowego koncernu Fiata na lata 2010-2014, który przedstawiono 21 kwietnia, nowy spider w ofercie Alfy Romeo miałby pojawić się dopiero w roku 2013. Samochód miałby powstać we współpracy z koncernem Chryslera i korzystać z niektórych amerykańskich rozwiązań. Nowy spider dołączyłby do włoskiej ofensywy na USA, którą już w 2012 roku mają rozpocząć: zupełnie nowy SUV oraz nowy sedan i kombi Giulia, czyli następcy 159.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 25.04.2010]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 16) Zdjęcia: Pininfarina Dane techniczne i osiągi
Rocznik2010
Typkoncept
Cena-
SILNIK i NAPĘD
SilnikR4
Położenieprzód
Pojemność1750 cm³
Moc235 KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
WYMIARY
Masa1220 kg
Długość4213 mm
Szerokość1797 mm
Wysokość1280 mm
Rozstaw osi2500 mm
OSIĄGI
0-100 km/h6 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Inne prezentacje