Spyker C8 Laviolette

Spyker C8 Laviolette

  • 405 KM
  • 480 Nm
  • 4.5 s
  • 300 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut.

Dwaj bracia Spijker, Jacobus oraz Hendrik-Jan, już w 1880 roku otworzyli w rodzinnej Holandii wspólny zakład, który produkował wszelkie części do pojazdów zaprzęgowych jak i same pojazdy. Ich najwspanialszym dziełem pozostaje do dnia dzisiejszego złota katera dla rodziny królewskiej zbudowana w 1898 roku. W tym samym okresie uwaga braci skupiła się również na nowym wynalazku - samochodzie.

Pierwsze auto Spykera ("ij" w nazwie wymieniono na "y" w 1903 roku) trafiło do sprzedaży już w 1900 roku, napędzał je 2-cylindrowy silnik Benza o mocy 3 lub 5 koni mechanicznych. Już trzy lata później pojawił się wyprzedzający swoje czasy wyścigowy Spyker 60 HP, który powstał w dużej mierze dzięki wkładowi belgijskiego inżyniera Josepha Valentina Laviolette'a. Jako pierwszy samochód w historii dysponował napędem na cztery koła, hydraulicznymi hamulcami przy każdym z nich oraz 6-cylindrowym silnikiem. Na rynku nie było wówczas niczego bardziej zaawansowanego technicznie i niczego droższego.

Po licznych kłopotach finansowych firma braci Spijker upadła w połowie lat dwudziestych a stworzona przez nich marka powróciła na rynek dopiero trzy ćwierćwiecza później. W 2000 roku holenderski konstruktor Maarten de Bruijn wykupił prawa do nazwy i w ciągu niespełna dwóch lat uruchomił produkcję ekstrawaganckiego roadstera C8 Spyder, który miał swoją premierę już w 2000 roku na salonie w Birmingham. W roku 2001 na wystawie w Amsterdamie dołączyło do niego coupe C8 Laviolette, które nazwano na cześć genialnego konstruktora stojącego za historycznym Spykerem 60 HP.

O ile jednak nazwa coupe odnosi się do historii firmy związanej z motoryzacją (ostatnimi modelami oryginalnego Spykera były C1, C2 i C4) o tyle zarówno jego wnętrze jak i nadwozie ze wszech stron kłaniają się tradycjom lotniczym (zarówno samoloty jak i silniki produkowano w Spykerze w latach 1915-1926). Mamy tu więc potężne wloty powietrza nawiązujące do silników śmigłowych, felgi i kierownicę o ramionach stylizowanych na łopatki śmigieł, kilkanaście przełączników w kabinie kojarzonych automatycznie z pulpitami znanymi z samolotów oraz charakterystyczne logo Spykera z śmigłem na tle koła i hasłem "Nulla tenaci invia est via" ("Dla wytrwałych żadna droga nie jest nie do zdobycia").

Kabina pasażerska mieszcząca dwie osoby to klasa sama w sobie. Skóra i nagie aluminium zamknięte w odważne kształty (pedały, dźwignie kierunkowskazów przy kierownicy, ogołocona dźwignia zmiany biegów czy rzędy zegarów z połyskującymi pierścieniami) tworzą unikatową treść, z którą mogłoby konkurować jedynie to, co Pagani prezentuje w swojej Zondzie. W obu autach znajdziemy też całkowicie przeszklony dach. W Spykerze dodatkowo spoczywa na nim ogromny, aluminiowy "rękaw" zasysający powietrze prosto do umieszczonego centralnie silnika. Klimatyzacja, nawigacja satelitarna, radio, poduszki powietrzne? Zapomnijcie!

Jednostka napędowa jest identyczna z tą, dzięki której porusza się roadster. Zbudowane niemal w całości z aluminium V8 o kącie rozwarcia cylindrów wynoszącym 90 stopni pochodzi prosto od Audi i może pochwalić się 40 zaworami, czterema wałami rozrządu oraz naturalną mocą przeszło 400 KM (z której jakieś 360 to rdzenni Niemcy, resztę wycisnęli Holendrzy), którą po spożyciu wypluwają dwie końcówki wydechu ze stali nierdzewnej z wygrawerowanym hasłem firmy. Jednostkę połączono z 6-stopniową, sekwencyjną przekładnią mechaniczną, która transportuje całą moc na tył. Za dopłatą można dostawić między nią a kołami mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Kontrola trakcji (z opcją całkowitego wyłączenia) oraz ABS to standard.

C8 Laviolette składany jest ręcznie a główny budulec to stopy aluminium, dzięki którym masa samochodu sięga tylko 1275 kilogramów, 25 kg więcej niż w przypadku Spydera. W pełni niezależne zawieszenie każdego z kół wzorowano na rozwiązaniach spotykanych w bolidach Formuły 1. Całość wykonano w przeważającej części z nierdzewnej stali i aluminium a do dzieła dołożyła się między innymi firma Koni (amortyzatory). Po wyłożeniu odpowiedniej sumy dostaniemy jeszcze więcej technologii z Formuły 1 w postaci specjalnych zbiorników paliwa (oba z tyłu, jeden po prawej stronie podwozia, drugi po lewej). Układ hamulcowy (z przodu 356-milimetrowe tarcze, z tyłu 330) z regulacją balansu w standardzie.

Jeszcze w 2001 roku w ofercie Spykera pojawiło się wyścigowe coupe C8 Double 12 R, które doczekało się również wersji cywilnej pod nazwą Double 12 S. Napedza ją również silnik Audi, który dzięki turbodoładowaniu może rozwijać do 620 KM (maksymalnie 345 km/h, setka w 3,8 sekundy). Obecnie model znany jest jako C8 Lavionne z powiększonym do 2675 rozstawem osi, długością 4584 mm i masą większą o 75 kilogramów niż w przypadku zwykłego coupe. Sam roadster oferowany jest również z silnikiem W12 jako C12 a od 2008 roku w ofercie znajduje się gruntownie zrestylizowane coupe C8 Aileron. Każde z tych poruszających się dzieł sztuki jest jednakowo zjawiskowe i spektakularne.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 12.08.2008]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 12) Zdjęcia: Spyker Dane techniczne i osiągi
Rocznik2001
Typsupercoupe
Cena240 000 €
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8
Położeniecentralne
Pojemność4172 cm³
Moc405 KM
Moment obr.480 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw. 6
WYMIARY
Masa1275 kg
Długość4185 mm
Szerokość1880 mm
Wysokość1245 mm
Rozstaw osi2575 mm
Rozstaw kół przód/tył1400/1580 mm
Opony przód225/40 ZR 18
Opony tył255/35 ZR 18
Zbiornik paliwa75 l
OSIĄGI
0-100 km/h4.5 s
Prędkość maksymalna300 km/h
Inne prezentacje