Honda OSM

Honda OSM

  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 10 sekund.

Od wprowadzenia wiosną 1999 roku do sprzedaży przebojowego modelu S2000 (liczne wyróżnienia w kategorii wyglądu, silnika, wrażeń z jazdy i niezawodności) japońska Honda stała się jednym z najważniejszych graczy w segmencie kompaktowych roadsterów. Pierwsza generacja S2000 wyróżniała się także tym, że czerwona linia na jej obrotomierzu zaczynała się dopiero przy... 9200 obrotach na minutę!

Druga generacja S2000 pojawiła się w 2004 roku i jakkolwiek udana by nie była nie zmienia to faktu, że konkurencja także się do tego czasu wzmocniła a auto już nieco opatrzyło. Dlatego też jej następca potrzebował drastycznych zmian. Ich dyskretną zapowiedzią (auta nie łączono bezpośrednio z nową S2000) był koncept OSM pokazany po raz pierwszy na salonie w Londynie, którego wrota otworzyły się 22 lipca 2008 roku.

Skrót OSM Japończycy każą rozwijać jako Open Study Model, co w pełni oddaje sens istnienia samochodu - jest to tylko i wyłącznie pole do popisu stylistów, na którym nie ma najmniejszego miejsca na myśli o produkcji seryjnej. Nie znalazł się również w nim silnik, choć twórcy twierdzą, że auto byłoby ściśle podporządkowane naturze i produkowało jak najmniej szkodliwych substancji. Tak oto Honda OSM staje obok takich konceptów koncernu jak hybrydowe coupe CR-Z i napędzana wodorem limuzyna FCX Clarity (dosłownie i w przenośni - te dwa auta także pokazano w Londynie). CR-Z jednak dostała, w przeciwieństwie do OSM, zielone światło na produkcję...

A czym w nowym koncepcie zaskoczyli ludzie, którym nie zabrakło odwagi, aby wypuścić między cywili kosmicznego Civica? Oko przyciągną z pewnością wąskie reflektory na przedzie, którymi kroku nie ustępuje czerwony pas zawinięty na tyle oraz jeszcze bardziej minimalne światła przeciwmgielne, dodatkowe indykatory stopu i wąski wylot wydechu. Zwarty profil o krótkim, tylnym zwisie i niewielkimi wybrzuszeniami za fotelami dopełniają 6-ramienne felgi, spomiędzy których dają znać o swojej obecności hamulce Brembo. Honda chce w ten sposób udowodnić, że ekologiczne auto nie musi być nudne. I rzeczywiście trudno temu stwierdzeniu zaprzeczyć...

W środku miejsce tylko dwa dwojga. Ich największą uwagę skupią z pewnością ciekłokrystaliczne wyświetlacze skupione bezpośrednio za kierownicą oraz na pasie deski rozdzielczej, który przeznaczono na przekazywanie mniej ważnych informacji. Całość, podobnie jak nadwozie, zaprojektowana jest z myślą o wrażeniu lekkości i stonowanej kolorystyce (całe nadwozie pokryto stworzonym specjalnie na tą okazję lakierem Mystic Pearl, który znajdziemy także w środku obok skórzanej tapicerki w odcieniach błękitu i bieli). Z silnikiem (którego nie ma) współpracować miałaby sekwencyjna przekładnia, z którą komunikujemy się poprzez łopatki przy kierownicy bądź drążkiem z pokrętłem w konsoli środkowej. Na jego szczycie zintegrowano przycisk odpalający wyimaginowaną jednostkę napędową.

Koncept zaprojektowano w młodym studiu Hondy zlokalizowanym w niemieckim Offenbachu. Było to już trzecie tego rodzaju auto japońskiego producenta powstałe w Europie (w 2007 roku pokazano Small Hybrid Sports Concept oraz Accord Tourer Concept). I z pewnością nie ostatnie.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 23.07.2008]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 6) Zdjęcia: Honda Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
Silnikbrak silnika
Położenie?
Pojemność? cm³
Moc? KM
Moment obr.? Nm
Skrzynia biegówsekw
WYMIARY
Masa? kg
Długość? mm
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje