Cadillac Evoq

Cadillac Evoq

  • 405 KM
  • 522 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: poniżej 2 minut.

Auta marki Cadillac, uosabniające największy amerykański luksus i prestiż w trakcie lat '90 stały się jeszcze bardziej nudne i przewidywalne, zatracając swój wyrazisty styl, który w ciągu ponad 100 lat istnienia firmy niejednokrotnie dawał o sobie znać, wyznaczając nowe standardy. Pojazdy Cadillaca traktowano jako środek lokomocji dla babć czy dziadków. W roku 1999 wszystko zdawało się jednak w końcu łapać właściwy tor - w styczniu w Detroit pokazano prototyp roadstera o nazwie Evoq. Muskularne auto zwiastowało zupełnie nowy kierunek, w którym pójdą kolejne modele Cadillaca.

Z zewnątrz Evoq to ostre linie nadwozia, pionowy układ świateł, długa maska, chowany do bagażnika dach oraz całkowity brak klamek - drzwi otwierane są zdalnie. Lusterka boczne zastąpiono wysuwanymi kamerami. Czujniki w tylnym zderzaku pilnują bezpiecznej odległości w trakcie cofania. Przy gorszej nawierzchni i pogodzie kierowcę wspomaga system zachowania stateczności a widoczność w trudnych warunkach zapewnie system Night Vision, pokazujący w podczerwieni to, co znajduje się poza zasięgiem światła reflektorów i ludzkiego oka. Technicznych fajerwerków dopełnia zestaw elektronicznych urządzeń pokładowych (komputer, radio, nawigacja), sterowanych głosem, do których można podpiąć z zewnątrz na przykład laptopa.

Pod maskę studyjnego roadstera wpakowano silnik znany z seryjnych modeli Cadillaca. Uzbrojono go jednak w turbosprężarkę, dzięki której osiąga moc ponad 400 koni mechanicznych. Po raz pierwszy silnik ten napędza tylną oś. Współpracująca z nim elektroniczne sterowana skrzynia biegów dostosowuje się do stylu jazdy kierowny a przebite ogumienie nie stanowi dla Evoq większego problemu.

Prototyp powstał z myślą o odmłodzeniu linii produkcyjnych Cadillac'ów. Nowy styl pojawił się seryjnie po raz pierwszy w małym modelu CTS pokazanym we Frankfurcie w 2001 roku a sam Evoq posłużył jako punkt wyjścia dla luksusowego roadstera XLR, który wszedł do sprzedaży w 2003 roku.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 12.04.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 6) Zdjęcia: Cadillac Dane techniczne i osiągi
Rocznik1999
TypRoadster, prototyp
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 turbodoładowany
Położenieprzód, wzdłużnie
Pojemność4228 cm3
Moc405 KM
Moment obr.522 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówauto, 4st.
WYMIARY
Masa1769 kg
Długość4282 mm
Szerokość1834 mm
Wysokość1247 mm
Rozstaw osi2756 mm
Rozstaw kół przód/tył1575/1577 mm
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje