Lancia 037 Stradale

Lancia 037 Stradale

  • 208 KM
  • 226 Nm
  • 5.8 s
  • 225 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 50 sekund.

W latach 1974-1976 włoska Lancia zdobyła trzy tytuły rajdowego mistrza świata w kategorii konstruktorów, dodatkowo 1977 jadący autem tej marki Sandro Munari wywalczył tytuł w kategorii kierowców. Samochodem, który odnosił te wspaniałe sukcesy była kosmicznie jak na owe czasy wyglądająca Lancia Stratos z centralnie umieszczonym silnikiem Ferrari. W momencie gdy Lancia powoli przechodziła na emeryturę na scenie pojawił się kolejny niepokonany wóz z Italii - Fiat 131 Abarth, który wywalczył mistrzostwo konstruktorów czterokrotnie w latach 1977-1980. Za kierownicą tego auta zasiadali między innymi Markku Alén i Walter Rohrl, każdy z nich wywalczył mistrzostwo w kategorii konstruktorów. Niestety wspaniała passa Grupy Fiata nie trwała wiecznie.

W 1980 roku nastąpił wielki przełom w światowych rajdach wraz z pojawieniem się napędu na 4 koła i Audi Quattro. W swoim pierwszym starcie Audi wygrało Rajd Algarve z przewagą niemal pół godziny nad drugą Lancią Stratos. Grupa Fiata postanowiła powrócić na szczyt. Zadanie mieli o tyle ułatwione, że w 1982 roku została utworzona tak zwana grupa B, umożliwiająca starty w Mistrzostwach Świata prawdziwym potworom z centralnymi silnikami i mocą sięgającą 500 koni. Dodatkowo wystarczyło sprzedać zaledwie 200 drogowych egzemplarzy, aby rajdówka otrzymała homologację.

Oczywiście projektowanie samochodu od zera trwałoby wieki, dlatego też Fiat postanowił odnaleźć w sowich szeregach samochód, z którego możnaby wykorzystać choćby część ramy i najważniejsze elementy silnika. Idealnie do tego celu nadawała się Lancia Beta Monte Carlo. Zaraz po ogłoszeniu zasad grupy B Lancia powołała do życia projekt 037 mający na celu zbudowanie niepokonanej, rajdowej maszyny. Aby pojazd mógł być homologowany należało najpierw sprzedać 200 cywilnych egzemplarzy, konstrukcyjnie niewiele odstających od rajdowej wersji.

Lancia 037 Stradale była gotowa już w 1982 roku. Jej nadwozie to praca stylistów z Pininfariny, ale trudno uznać je za epokowe dzieło. Nie o to przecież chodzi, Lancia nie miała być pięknym showcarem tylko maszyną do wygrywania. Kształty nadwozia podporządkowano ergonomii i aerodynamice. Przód jest bardzo charakterystyczny dla Lancii z tamtych lat: 4 okrągłe reflektory i dwuczęściowy, chromowany grill. O sportowym charakterze auta świadczy choćby nisko schodzący przedni spojler, oraz tylne skrzydło nachylone pod niespotykanym kątem. Z tyłu dominuje niemal ascetyczna prostota: dwa wloty powietrza, dwie lampy, szyba i zderzak. To wszystko. Patrząc z boku można zauważyć, że przód jest nieco szerszy od przedziału pasażerskiego, o czym świadczy spory uskok bezpośrednio przed drzwiami.

Głównym elementem nośnym Lancii 037 jest stalowy monocoque otaczający kabinę kierowcy i pasażera. Z przodu oraz z tyłu zostały do niego przyspawane ramy pomocnicze ze stalowych rurek, które podtrzymują zawieszenie oraz silnik ze skrzynią biegów. Nadwozie wykonano natomiast z włókna szklanego wzmocnionego kevlarem. Lancia 037 została wyposażona w tarczowe, wentylowane hamulce Brembo, co ciekawe wersja drogowa, podobnie jak rajdówka posiadała hydrauliczny hamulec ręczy. Stały kontakt z ziemią ma zapewniać w pełni niezależne zawieszenie na podwójnych wahaczach z gazowymi amortyzatorami firmy Bilstein. Z przodu Standardowo Lancia 037 Stradale była wyposażana w półwyczynowe opony Pirelli P7 Corsa.

Wnętrze po prostu jest: dwa fotele pokryte zamszowatym materiałem, kierownica, dźwignia zmiany biegów, kilka zegarów i przycisków. Powinno wystarczyć. Lancia ma być przede wszystkim szybka a nie luksusowa.

Do napędu 037 wykorzystano 4-cylindrowy motor o pojemności dwóch litrów, który jest gruntownie zmodyfikowaną jednostką z Lancii Beta. Zamontowano ją tuż za oparciami przednich foteli. Jest to dosyć ciekawa i bardzo nowoczesna konstrukcja. Na początku lat osiemdziesiątych zastosowane w nim 4 zawory na cylinder były wciąż nowinką. Ponadto silnik wyposażono w tak zwaną suchą miskę olejową, tak aby zapewnić mu optymalne smarowanie przy bardzo agresywnej jeździe a także obniżyć środek ciężkości jednostki napędowej. Kolejną ciekawostką jest doładowanie. 037 to jedyna rajdówka grupy B bez turbosprężarki, zamiast niej inżynierowie zdecydowali się na doładowanie mechaniczne, czyli tak zwany kompresor.

Audi udowodniło, że napęd na 4 koła jest receptą na zwycięstwa w rajdach, wkrótce taki napęd zaczęli stosować inni producenci jak Ford czy Peugeot. Włosi postanowili jednak być oryginalni i Lancię 037 wyposażyli w napęd tylko na tylną oś. Moc była przenoszona za pomocą samoblokującego się dyferencjału ZF, który z pewnością poprawiał przyczepność.

Najważniejszymi zaletami Lancii 037 były niska masa i idealny balans nadwozia. Taki pojazd wspaniale nadawał się (oczywiście po sporych przeróbkach) do startu w rajdach. Wyprodukowano łącznie 207 egzemplarzy 037 Stradale, które sprzedały się bardzo szybko. Równolegle do wersji ulicznej powstała także wersja rajdowa, ale to już inna opowieść...

Tekst: Piotr Talik

[Ostatnia aktualizacja: 20.03.2008]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 4) Zdjęcia: Lancia Dane techniczne i osiągi
Rocznik1982
Typcoupe
SILNIK i NAPĘD
SilnikR4 turbo
Położeniecentralne
Pojemność1995 cm³
Moc208 KM
Moment obr.226 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 5 st.
WYMIARY
Masa1170 kg
Długość3915 mm
Szerokość1850 mm
Wysokość1245 mm
Rozstaw osi2440 mm
Rozstaw kół przód/tył1508/1490 mm
Opony przód205/55 VR 16
Opony tył255/50 VR 16
OSIĄGI
0-100 km/h5.8 s
Prędkość maksymalna225 km/h
Inne prezentacje