SSC Ultimate Aero TT

SSC Ultimate Aero TT

  • 1199 KM
  • 1483 Nm
  • 2.8 s
  • 414 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 30 sekund.

Trzydziesty pierwszy października 2006, Las Vegas. Shelby Super Cars prezentuje błękitno-czarny model Ultimate Aero Twin Turbo. Czyżby 1046 koni mechanicznych produkowanych przez silnik w zwykłym Ultimate Aero to było za mało? Ależ skąd...

W Ultimate Aero dla zwiększenia osiągów zrezygnowano z niektórych elementów wyposażenia, obniżając masę auta i zwiększając jego moc. W przypadku Ultimate Aero TT mamy jedynie do czynienia z tym drugim - surowe wnętrze obite skórą oferuje elektronicznie sterowane szyby i zamki, odtwarzacz DVD i wysokiej klasy system audio a także kontrolę nad wysokością zawieszenia, którego przód można podnieść o 10 centymetrów w razie wjeżdżania na garb bądź inną przeszkodę. Widok z tyłu auta obserwuje kamera a kubełkowe fotele mogą pomieścić kierowcę o wzroście do dwóch metrów i wadze do 135 kilogramów. Symboliczny bagażnik pojazdu ma 74 litry pojemności. Nadwozie wykonano z włókien węglowych i kompozytów a ramę ze stali stosowanej w astronautyce. SSC chce wydać na świat 25 sztuk tego modelu, każdy z roczną gwarancją bez limitu przebiegu.

Silnik? Potworne V8 o mocy 1199 koni mechanicznych (1183 hp) i momencie obrotowym 1483 niutonometrów (1094 funtów na stopę) połykające 91-oktanową mieszankę paliwową w ilościach nie tak bardzo hurtowych jak możnaby się spodziewać. Spalanie w mieście ma sięgać 15 mpg (15,7 l/100km) a na autostradzie 22 mpg (10,7 l/100km). Ultimate Aero TT osiąga 60 mph (96,6 km/h) w 2,78 sekundy i według testów z tunelu aerodynamicznego auto miałoby zachowywać się stabilnie nawet przy prędkości 286,3 mph, czyli prawie 461 kilometrów na godzinę. Prędkościomierz wyskalowano jednak "tylko" do 260 mph (418 km/h).

SSC dość długo zwlekało z oficjalnym potwierdzeniem prędkości maksymalnej swoich modeli, które swego czasu zapewne utytułowało by najszybszymi seryjnymi samochodami świata. W przypadku Ultimate Aero TT sprawa ma się nieco inaczej. W grudniu'06 zapowiedziano iż w maju przyszłego roku na torze w niemieckim Wolfsburgu zostanie podjęta próba pobicia nieoficjalnego rekordu należącego do Veyrona (407 km/h) oraz oficjalnego rekordu Koenigsegga CCR (389 km/h). Pierwszego marca'07 poinformowano iż próba ma się odbyć szybciej niż planowano - już 21 marca na 12-milowym odcinku autostrady numer 93 w Elko Country w stanie Nevada. Pomiar prędkości dokonywany miał być laserowo z dokładnością do do 0,01 mph. Niestety rekord nie został pobity. Przy wrzuceniu najwyższego biegu koła napędowe wpadły w poślizg przez co auto rozpędziło się do "zaledwie" 230 mph (370 km/h), mając jeszcze połowę zapasu mocy. Mimo niepowodzenia firma nie miała wątpliwości iż Ultimate Aero TT pobije rekord - w sierpniu zapowiedziano iż do końca miesiąca zostanie podjęta kolejna próba.

Zapowiedzi te nie znalazły jednak realizacji w rzeczywistości i oficjalna próba odbyła się nieco później - 13 września na zamkniętym odcinku autostrady w stanie Waszyngton. Ultimate Aero TT rozpędziło się do prędkości maksymalnej 257,11 mph, co odpowiada prawie 414 km/h. Oficjalny rekord prędkości seryjnie produkowanego samochodu liczony jako średnia z dwóch przejazdów w ciągu jednej godziny wyniósł 255,83 mph czyli 411,72 km/h (drugi przejazd był nieco wolniejszy - 254,55 mph). W porównianiu do wcześniejszych zapowiedzi tak skromne poprawienie wyniku Veyrona wydaje się być jednak poniżej oczekiwań i wypada teraz tylko czekać aż ktoś poprawi ten wynik...

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Zamieszczone: 22.03.2007]
[Ostatnia aktualizacja: 19.09.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 16) Zdjęcia: Shelby Super Cars Dane techniczne i osiągi
Rocznik2006
TypSeryjne
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 Twin Turbo
PołożenieCentralne wzdłużne
Pojemność6345 cm3
Moc1199 KM
Moment obr.1483 Nm
NapędTył
Skrzynia biegówManualna 6st.
WYMIARY
Masa1245 kg
Długość4475 mm
Szerokość2101 mm
Wysokość1092 mm
Rozstaw osi2672 mm
Opony przód235 35 (YR) 19
Opony tył335 30 (YR) 20
OSIĄGI
0-100 km/h2.8 s
Prędkość maksymalna414 km/h
Inne prezentacje