Ferrari F430 Spider Bio Fuel

Ferrari F430 Spider Bio Fuel

  • 500 KM
  • 484 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty.

Detroit, 13 stycznia 2008 roku - z wielkim hukiem staruje North American International Auto Show, największy salon samochodowy w tej części kuli ziemskiej. Pierwsi prawo wstępu mają dziennikarze, część przeznaczoną dla szerokiej publiczności zaplanowano dopiero na 19 stycznia. Za wrzawą wielkich premier i spektakularnych konceptów znalazło się także klika mniej nagłaśnianych nowości, na które warto zwrócić uwagę. Wśród nich było między innymi "zielone"... Ferrari F430 Spider Bio Fuel.

Model ten powstał w odpowiedzi na zwiększające się w Ameryce Północnej zainteresowanie alternatywnymi źródłami energii. Wszelkie zmiany, jakie zaszły w stosunku do podstawowej, otwartej wersji F430 ograniczono właściwie do silnika, który przystosowano do spalania biopaliwa E85 - mieszanki, w której 85% stanowi naturalny etanol. Z zewnątrz model wyróżnia się zielonymi liniami oraz napisem "bio fuel" na masce oraz drzwiach, którego równie dobrze mogłoby nie być - zbyt ciekawie to raczej nie wygląda. Prace nad silnikiem ruszyły w czerwcu 2007 roku w ramach programu rozwojowego ogłoszonego przy okazji obchodów 60-lecia Ferrari. Przy pracach wykorzystano także doświadczenie ze... sportu motorowego. Jakim prawem? Otóż w Formule 1 wymaga się, aby mieszanka paliwowa zawierała 5,75% bioskładników a w serii FIA GT oraz amerykańskiej Le Mans (American Le Mans Series - ALMS) z powodzeniem startuje model F430 GT2, którego silnik karmi się mieszanką zawierającą 10% etalonu (E10). To ostatnie paliwo może być nawet już teraz stosowane w produkowanych obecnie modelach koncernu z Maranello bez jakichkolwiek uprzednich zmian w silniku.

W przypadku silnika w F430 Spider Bio Fuel największe zmiany dotknęły system podawania paliwa oraz komputer zarządzający pracą całej jednostki. Zastosowanie biopaliwa spowodowało wzrost mocy o 10 KM do okrągłych 500 KM oraz momentu obrotowego o 19 Nm do 484 Nm (więcej niż 430 Scuderia) przy nie zmienionej masie całego silnika. Ponadto o 5% spadła emisja dwutlenku węgla. Twórcy nie podają jak to wszystko wpłynęło na osiagi auta. Można jednak założyć, że przyspieszenie do setki spadło poniżej 4 sekund (zwykłe F430 Spider przyspiesza w 4,1 sekundy) a prędkość maksymalna to coś między 310 a 320 km/h.

Kiedy Ferrari żywiące się naturalnym paliwem trafi do salonów sprzedaży? Zapewnie nie szybko, jeśli w ogóle. W tej chwili kraje, w których E85 jest najłatwiej dostępny, czyli Brazylia i Szwecja nie są zbyt wysoko na liście zbytu aut produkowanych przez koncern z Maranello. Włosi jednak nie pozostawiają swojego konceptu bez szans na produkcję - popularność E85 rośnie także w centralno-zachodniej części USA i gdyby jego dostępność znacznie wzrosła w takiej na przykład Kalifornii (gdzie co roku trafia 10% puli nowo powstałych aut Ferrari) wytwarzanie korzystającego z tej mieszanki modelu miałoby jak najbardziej sens. Ponadto do 2012 roku Ferrari planuje 40-procentowe zmniejszenie w swoich modelach zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych związków.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 16.01.2008]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 1) Zdjęcia: Ferrari Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8
Położeniecentralne
Pojemność4308 cm3
Moc500 KM
Moment obr.484 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 6 st.
WYMIARY
Masa? kg
Długość4512 mm
Szerokość1923 mm
Wysokość1214 mm
Rozstaw osi2600 mm
Rozstaw kół przód/tył1669/1616 mm
Opony przód225/35 R 19
Opony tył285/35 R 19
Zbiornik paliwa95 l
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje