Art & Tech Sogna

Art & Tech Sogna

  • 455 KM
  • 500 Nm
  • ? s
  • 325 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 40 sekund.

W roku 1990 w Japonii do produkcji weszła klasyczna dziś Honda NSX, jeden z pierwszych supercarów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Coupe to wytwarzano aż piętnaście lat. Niemal równolegle do NSX próbowano wystartować z innym pojazdem tej samej klasy produkcji japońskiej opartym o europejską technologię. Choć sformułowanie "tej samej klasy" byłoby dla niego co najmniej krzywdzące - auto prześcigało Hondę nie tylko osiągami, ale także odważną i futurystyczną stylistyką nadwozia. W przeciwieństwie do NSX, która zrobiła wielką karierę, pojazd, o którym mowa przepadł w czeluściach zapomnienia. Dlatego tym bardziej warto go przypomnieć!

Pierwszym impulsem, który uruchomił ciąg zdarzeń prowadzących do powstania tego auta był sen u 13-letniego Ryoji Yamazaki'ego. Nastoletnie marzenie spełniać zaczęło się w roku 1989, w którym 41-letni wówczas Yamazaki założył własne studio Art & Tech (wcześniej trudnił się między innymi importem aut z Europy a także kształcił w Szkole Designu Tokio i pracował na Uniwersytecie Kioto). Pierwsze dzieło Japończyka nie powstało jednak w macierzystym kraju, ale w oddziale ulokowanym w jednym z najbardziej inspirujących miast jeśli chodzi o tego typu działalność - w Turynie.

Samochód pokazano na salonie w Genewie w marcu 1991 roku z zapowiedzią wejścia do limitowanej produkcji za dwa-trzy lata w cenie... 1,6 milionów dolarów za sztukę! Yamazaki ochrzcił swój projekt imieniem Sogna, które w języku włoskim oznacza "marzenie senne". Dziś coupe może na takie marzenie nie wygląda - czas zrobił swoje i doskonale widać, że pojazd ma korzenie jeszcze w latach osiemdziesiątych. Przód i tył wyglądają trochę jakby połączono dwa samochody, mniejszy wprasowany w większy. Rozwiązanie takie pozwoliło na uzyskanie nie tylko interesującego, ale niezwykle agresywnego wyglądu. Zadziorny tył z podwójnymi, skośnymi oczami straszy dodatkowo czterema rurami wydechowymi z wewnętrznym okratowaniem pomalowanym na czerwono. Szklana kopuła zawieszona na tyle miałaby spełniać rolę lusterka wstecznego a obraz przekazywany byłby na przednią szybę poprzez wyświetlacz przezierny. Całe sklepienie dachu to powierzchnia przeszklona, która równo z linią drzwi przechodzi w metaliczną pokrywę silnika. Tylnej szyby brak.

Pojazd z racji podobnych proporcji zbudowano na bazie Lamborghini Countacha, wzorem którego zastosowano także nożycowe drzwi. Całe nadwozie wykonano z aluminium. Widlasta dwunastka o pojemności 5,2 litrów i mocy 455 koni mechanicznych umieszczona centralnie miała pozwalać na prędkość maksymalną co najmniej 300 km/h a wersja produkcyjna miałaby poruszać się w okolicach nawet 325 km/h, będąc poważnym konkurentem choćby dla Lamborghini Diablo. Moc przenoszona była poprzez ręczną skrzynię o pięciu przełożeniach na oś tylną.

Dwuosobowy prototyp nie miał ukończonego wnętrza, które Yamazaki zapowiadał jako unikalne na skalę światową. Podobnie też miało być z poruszaniem się samochodem - Sogna pozbawiona zbędnej elektroniki czy najnowszych zdobyczy technologii miała tworzyć z kierowcą jedność, oferując przez to niecodzienne doznania i niezwykłą przyjemność z jazdy.

Wersja produkcyjna miała bazować na zmodyfikowanych podzespołach Lamborghini, ale w kwestii silnikowej brani byli pod uwagę jeszcze dwaj inni, bliżej nie znani, europejscy producenci. W pełni sprawny i ukończony prototyp miał pojawić się na niemieckich targach w Essen w grudniu a pojazd miał być produkowany na kontynencie europejskim. Pod uwagę brane były trzy kraje: Włochy, Niemcy i Wielka Brytania. Sen nastolatka nie dostąpił jednak ostatecznego spełnienia (Sogna powstała tylko w jednym bądź dwóch, prototypowych egzemplarzach) a studio Art & Tech pokazało jeszcze w tym samym roku futurystyczny koncept 4-miejscowego coupe Vera po czym większy słuch o nim zaginął...

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 22.11.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 4) Zdjęcia: Art & Tech Dane techniczne i osiągi
Rocznik1991
Typprototyp, supercar
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność5167 cm3
Moc455 KM
Moment obr.500 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 5 st.
WYMIARY
Masa1400 kg
Długość? mm
Opony przód255/50 ZR 15
Opony tył345/35 ZR 15
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna325 km/h
Inne prezentacje