Mercedes-Benz F400 Carving

Mercedes-Benz F400 Carving

  • 224 KM
  • 315 Nm
  • 6.9 s
  • 241 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

Samochód ten zapewne nie miałby większych problemów z wkomponowaniem się w mezozoiczny krajobraz i pomykaniem niezauważonym pomiędzy dinozaurami. Jego agresywne kształty z głębokimi wcięciami, złowieszczo rozwarta paszcza i ponacinane progi będące jednocześnie końcówkami układu wydechowego byłyby pewnymi argumentami za uznaniem auta za rasowego, drapieżnego mięsożercę. O ile tylko znalazłby się wówczas dłuższy kawałek asfaltu o co byłoby w tamtych czasach raczej trudno. Dlatego też pojazd ten zaprezentowano kilkadziesiąt milionów lat później i nie w krainie dinozaurów, ale Godzilli - na 35 salonie samochodowym w Tokio w 2001 roku.

Efektowny roadster Mercedesa spełniał rolę prawdziwego laboratorium czy też poligonu doświadczalnego na kołach, skrywającego szereg technologicznych nowinek. Pierwsza z nich to zawieszenie. Jest nią hydropneumatyczna konstrukcja pozbawiona sprężyn czy amortyzatorów, podobna do tych, które od lat stosuje Citroen. Ale to już znamy, uwagę zwraca co innego. Przy pokonywaniu zakrętów koła będące po jego zewnętrznej pochylają się o kąt do 20 stopni co wraz z asymetrycznym profilem ogumienia ze zmiennymi strefami tarcia aż o jedną trzecią niweluje skutki działania sił odśrodkowych w porównaniu do zwykłych aut sportowych. Z technicznego punktu widzenia zewnętrzny profil opon to 255/35 R 19 podczas gdy wewnętrzny to... 255/45 R 17. Koła mogą pochylać się także w efekcie działania systemu stabilizacji ESP, któremu zawdzięcza się także o ponad 5 metrów krótszą drogę hamowania od 100 km/h w porównaniu do auta nie posiadającego tego wynalazku. Nie wygląda to zbyt efektownie, ale ważne, że jest efektywne. Kolejne nowinki to między innymi układy kierowniczy i hamulcowy, które pozbawiono mechanicznych połączeń zamieniając je podzespołami elektrycznymi.

Ksenonowe lampy pojazdu ukryto... pod maską. Światło dociera na drogę przechodząc najpierw przed światłowody i padając potem na układ soczewek. W koncepcie zrezygnowano z przedniej szyby, którą zastąpiono dwiema, symbolicznymi owiewkami. Drzwi samochodu unoszą się do góry niczym skrzydła motyla zapraszając do eleganckiego wnętrza wykończonego materiałami odpornymi na zmiany pogody jak wilgoć czy nasłonecznienie. Z plastyku wzmacnianego włóknami węglowymi wykonano nadwozie (zupełnie jak w bolidach Formuły 1), z karbonu fotele a hamulce to przede wszystkim kompozyty ceramiczne. Nadwozie wykonano łącząc trzy materiały: stal, aluminium i włókna węglowe.

Pod maską F 400 umieszczono sprawdzony już w seryjnych Mercedesach silnik V6 o pojemności 3,2 litrów i mocy 224 KM. W odróżnieniu jednak od cywilnych limuzyn zgrano go z suchą miską olejową. Silnik współpracował z sekwencyjną przekładnią i napędzał tylną oś. Skrzynię biegów także zaadoptowano z seryjnych modeli koncernu, ale jej obsługa odbywała się poprzez łopatki przy kierownicy a nie dźwignię w środkowym tunelu. W najlepszym przypadku do setki można by rozpędzić się w niecałe 7 sekund i w porywach przekroczyć 240 km/h.

W oznaczeniu konceptu znalazło się słowo "carving", które można tłumaczyć jako "rzeźbienie". Nie odnosi się jednak ono do działalności artystycznej, ale do ruchu nart przy pokonywaniu zakrętów, które wgryzają się pod kątem w podłoże podobnie jak koła F 400. Z wiadomych względów dzieło niemieckiej inżynierii pozostało tylko jednorazowym eksperymentem.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 26.12.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 12) Zdjęcia: Mercedes-Benz Dane techniczne i osiągi
Rocznik2001
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
SilnikV6
Położenieprzód
Pojemność3199 cm3
Moc224 KM
Moment obr.315 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw., 6 st.
WYMIARY
Masa900 kg
Długość3979 mm
Szerokość1890 mm
Wysokość1150 mm
Rozstaw osi2450 mm
Rozstaw kół przód/tył1586/1586 mm
Opony przód255/35 R 19 / 255/45 R 17
Opony tył255/35 R 19 / 255/45 R 17
OSIĄGI
0-100 km/h6.9 s
Prędkość maksymalna241 km/h
Inne prezentacje