Ferrari F40

Ferrari F40

  • 478 KM
  • 576 Nm
  • 3.8 s
  • 324 km/h
Przybliżony czas czytania: 6 minut.

Do dnia dzisiejszego jednym z najwspanialszych modeli jakie kiedykolwiek wyjechały z fabryki Ferrari uważa się model F40, który z pewnością był najwspanialszym modelem jaki wypuszczono jeszcze za życia założyciela koncernu, Enzo Ferrari'ego (który zmarł w 1988 roku w wieku 90 lat). Samochód powstał w 1987 roku dla uczczenia 40-lecia firmy, czemu dano wyraz w jego oznaczeniu.

Technicznie pojazd oparto ma rozwinięciach pomysłów z modelu 288 GTO a za podłoże stylistyczne projektanci Pininfariny obrali wyścigowe 288 GTO Evoluzione. W dość prostych kształtach F40 być może zabrakło urody, ale z pewnością nie siły. Największą uwagę zwraca przede wszystkim potężne, tylne skrzydło, charakterystyczne wloty powietrza w kształcie trójkątów widoczne po bokach i na obłej masce (zastosowane po raz pierwszy w lotnictwie), której kształt wyznaczyły względy aerodynamiczne oraz tylna szyba z powycinanymi otworami w kształcie półek czy też pewnego rodzaju żaluzji. Nadwozie zbudowano z kevlaru, włókien węglowych, nomexu oraz aluminium a pod jego płaszczyznami skrywała się stalowa klatka. Większa część podwozia to także materiały kompozytowe.

W spartańskim wnętrzu znajdziemy dwa kubełkowe fotele oraz klimatyzację. Dla zmniejszenia masy zrezygnowano z wszelkich zbędnych elementów wyposażenia jak sprzęt audio czy obicia drzwi i podłogi a szyby wykonano z tworzyw sztucznych. Para drzwi (pozbawionych wewnętrznych klamek - otwierało się je poprzez pociągnięcie kabla przeciągniętego przez wnękę) waży zaledwie 3 kilogramy a cały samochód 1,1 tony. W pierwszych egzemplarzach plexiglasowe, boczne szyby wyposażone były jedynie w niewielki lufcik charakterystyczny dla samochodów wyścigowych, później jednak zastosowano już szyby w pełni opuszczane. Klatkę pasażerką od silnika oddziela ściana wykonana z aluminium w włókien węglowych o strukturze plastra miodu.

Kierowca może polegać właściwie tylko na sobie - wspomagania hamowania i kierowania brak. Niezależne zawieszenie samochodu zestrojono zdecydowanie bardziej z myślą o torze niż jeździe po zwykłych ulicach a za dopłatą można było otrzymać elektroniczny system regulujący jego wysokość. Z przodu i z tyłu zastosowano tarczowe, wentylowane hamulce Brembo o tarczach o średnicy 33 centymetrów. Także we wszystkich przypadkach ogumienie zakładano na 17-calowe felgi. Z przodu do wyboru były dwa wymiary bieżnika: 245/40 lub 235/45. Pod przednią maską znalazł się spory "bagażnik", który pierwotnie zaplanowany był jako miejsce na koło zapasowe.

W pozycji centralnej umieszczono silnik będący bezpośrednim następcą jednostki wzorowanej na silnikach stosowanych w Formule 1 - V8 o pojemności 2,8 litrów z modelu 288 GTO, która dzięki dwóm turbosprężarkom rozwijała moc okrągłych 400 KM. W rocznicowym F40 jest to już 2,9 litra pojemności i moc 478 koni mechanicznych. Silnik nie tylko rozwiercono, ale także zwiększono stopień kompresji, ciśnienie doładowania a także przemodelowano tłoki i system chłodzenia oraz układ wydechowy. Reszta pozostała bez zmian: podwójne wałki rozrządu sterujące czterema zaworami na każdy cylinder oraz dla każdego cylindra niezależny, elektronicznie sterowany zapłon i wtryska paliwa. Na rynek USA ze względu na tamtejsze normy spalania auto wyposażano w katalizator, ujmujący nieco mechanicznych rumaków (a także ze względu na wymogi bezpieczeństwa przemodelowano zderzaki). Silnik współpracował z pięciostopniową, ręczną przekładnią i sprzęgłem identycznymi z tymi z 288 GTO, ale o różnych przełożeniach.

Ferrari F40 było pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem, który przekraczał barierę 320 km/h (w wersji dla Amerykanów i Brytyjczyków - 200 mph), będąc w swoim czasie najszybszym, szosowym autem świata. Do setki auto przyspiesza w zaledwie 3,8 sekundy a dwie stówy pojawiają się na liczniku w 11 sekund. Sto mil na godzinę (161 km/h) wymaga cierpliwości przez zaledwie 7,6 sekundy a rozwinięcie prędkości maksymalnej to kwestia nieco ponad 40 sekund. Wyhamowanie ze 100 km/h wymaga 37,2 metrów.

W roku 1989 zadebiutowała wyścigowa odmiana F40 LM opracowana wspólne z firmą Michelotto, napędzana silnikiem o mocy 720 KM, która podczas testów przedprodukcyjnych rozpędziła się do 367 km/h. Sprzedano łącznie 19 egzemplarzy. W latach dziewięćdziesiątych Michelotto opracowało jeszcze trzy wersje wyścigowe na bazie F40 (GT, GTE oraz Competizione).

F40 stało się także dość dyskretnym obiektem uwagi tunerów. Na wyróżnienie zasługuje tu amerykańskie Spectre Performance oraz niemieckie Koenig Specials. Amerykanie nieznacznie zmodyfikowanym F40 w 2006 roku rozpędzili się na dnie wyschniętego, słonego jeziora Bonneville do 364 km/h. Niemcy poszli jeszcze dalej - podnosząc moc do obłędnych 1000 KM zapewniają niewiarygodne osiągi w postaci prędkości maksymalnej sięgającej 370 km/h i przyspieszenia do 200 km/h na poziomie... 7 sekund! Przy takim czymś modyfikacja Hammana podnosząca moc tylko do 620 KM wydaje się co najmniej mało atrakcyjna...

Pierwotne plany zakładały wypuszczenie tylko 950 egzemplarzy modelu F40, wszystkich w czerwonym kolorze nadwozia. Zgłoszenie się ponad trzech tysięcy chętnych na auto spowodowało zmianę planów i ostatecznie powstało aż 1315 sztuk (co jest największym minusem auta), z których nie wszystkie pokryto fabryczną czerwienią (zwaną Rosso Corsa). Innymi kolorami nadwozia wyróżniały się przede wszystkim egzemplarze przeznaczone dla sułtana Brunei, w których zmodyfikowano także wnętrze. Cena wyjściowa wynosiła około 400 tysięcy dolarów a obecnie używane egzemplarze w zależności od stanu wycenia sie na 300-450 tysięcy zielonych. Są to jednak małe sumy w porównaniu do tych, jakie nowe F40 osiągało na początku lat dziewięćdziesiątych - niektórzy wykładali na nie po 1,6 miliona dolarów! Produkcja F40 zakończyła się w 1992 roku a bezpośrednim następcą tego modelu był kolejny pojazd rocznicowy - F50 debiutujące już w 1995 roku. W tej chwili ciągle czekamy na F60...

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 28.11.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 44) Zdjęcia: Ferrari, Newspress Dane techniczne i osiągi
Rocznik1987
Typsupercar
Cena400 000 $
SILNIK i NAPĘD
SilnikV8 twin turbo
Położeniecentralne
Pojemność2936 cm³
Moc478 KM
Moment obr.576 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 5 st.
WYMIARY
Masa1100 kg
Długość4430 mm
Szerokość1980 mm
Wysokość1130 mm
Rozstaw osi2450 mm
Rozstaw kół przód/tył1594/1610 mm
Opony przód245/40 ZR 17
Opony tył335/35 ZR 17
Zbiornik paliwa120 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.8 s
0-200 km/h11 s
Prędkość maksymalna324 km/h
Inne prezentacje