BMW X6

BMW X6

  • ? KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

Eksplozja europejskich, sportowo-użytkowych (lub jak kto woli rekreacyjno-terenowych), luksusowych pojazdów klasy SUV (Sport Utility Vehicle) to wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni ostatnich lat, choć samo pojęcie je określające narodziło się w USA kilka lat po II Wojnie Światowej. Pierwsze "współczesne" SUV'y datuje się na lata sześćdziesiąte i przypisuje takim markom jak Jeep oraz Land Rover, które specjalizują się przede wszystkim w samochodach terenowych, z którymi często nic wspólnego nie mają dzisiejsi producenci SUV'ów. Gama modeli w tej klasie jest ogromna a koncernów, które jeszcze do niej nie weszły jest coraz mniej. I podczas gdy spóźnialscy dopiero opracowują swoje pierwsze "pojazdy do (prawie) wszystkiego" konkurencja prezentuje coś zupełnie nowego. Pisząc "konkurencja" mam na myśli niemieckie BMW a "coś zupełnie nowego" - koncept o oznaczeniu X6.

Bawarczycy z SUV'ami mają do czynienia od 1999 roku, kiedy to pokazali duże X5 pierwszej generacji (druga weszła w 2006). W 2003 dołączyło do niego małe X3. Czy zatem X6, kierując się jego oznaczeniem, jest czymś jeszcze większym? Nie do końca - X6 jest dłuższe i szersze od X5, ale i niższe. Czy jest kolejnym SUV'em? Tym bardziej nie do końca! Niemcy w X6 połączyli SUV'a z... coupe. Twór swój określili jako Sports Activity Coupe (SAC) - użytkowe coupe. Co z tego wyszło każdy widzi. Charakterystyczny spad tylnej części nadwozia w połączeniu z gabarytami terenówki przypomina nieco nadmuchane M6 w wersji pancernej, czterodrzwiowej limuzyny rozepchane dodatkowo potężnymi, 21-calowymi kołami. Ale takie skojarzenia lepiej zachować dla siebie - kto wie, co może być kolejnym pomysłem nadwoziowym specjalistów z Monachium?

Samochód zadebiutował we wrześniu 2007 roku na salonie we Frankfurcie. Jego dynamiczna linia nadwozia skrywa nie mniej skorą do działania technologię, której najjaśniejsze punkty znajdują się w układzie przeniesienia napędu. X6 wyposażono w inteligentny system XDrive, przenoszący moc silnika na wszystkie koła a także innowacyjny układ Dynamic Performance Control rozdzielający moc pomiędzy poszczególne koła. Zapewniać ma to znakomite właściwości jezdne, całkowitą kontrolę nad pojazdem i bezpieczeństwo w całym zakresie prędkości.

Nie ujawniono niestety żadnych informacji na temat silnika ani wnętrza pojazdu. W przypadku tego pierwszego można zapewne spodziewać się najmocniejszej jednostki z X5, na którym koncept bazuje - V8 o mocy 355 koni mechanicznych.

Jednocześnie zaprezentowano także odmianę o napędzie... hybrydowym - X6 ActiveHybrid. Samochód miałby przy zużyciu i emisji spalin niżej aż o 20% niż w przypadku samego silnika spalinowego (który wspomagany jest tutaj przez dwa elektryczne) zapewniać równie satysfakcjonujące osiągi i wrażenia z jazdy. Sercem hybrydowego układu jest aktywna przekładnia pracująca w dwóch trybach opracowana wspólnie z General Motors i DaimlerChryslerem. Pierwszy tryb odpowiada za pracę silników przy ruszaniu i małych prędkościach a drugi gdy już się rozpędzimy. Energia elektryczna jest odzyskiwana między innymi podczas hamowania.

X6 przechodzi już ponoć intensywne testy i w początku 2008 roku powinniśmy zobaczyć wersję gotową do produkcji. Nieoficjalnie mówię się także, iż konkurencja pracuje już nad własnymi terenowymi coupe.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 04.11.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 6) Zdjęcia: BMW Dane techniczne i osiągi
Rocznik2007
Typprototyp
SILNIK i NAPĘD
Silnik?
Położenieprzód
Pojemność? cm³
Moc? KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
WYMIARY
Masa? kg
Długość4877 mm
Szerokość1983 mm
Wysokość1696 mm
Rozstaw osi2933 mm
Rozstaw kół przód/tył1665/1665 mm
Opony przód295/40 R 21
Opony tył21''
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna? km/h
Inne prezentacje