Ferrari 512 S Modulo

Ferrari 512 S Modulo

  • 560 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • 360 km/h
Przybliżony czas czytania: 2 minuty i 10 sekund.

Włoskie studio Pininfarina od lat pozostaje jedną z najbardziej znanych i cenionych firm stylistycznych na świecie. Właśnie tutaj powstały dziesiątki nadwozi dla seryjnych i wyścigowych modeli Ferrari jak również niezliczona liczba konceptów. W tej ostatniej kategorii warto cofnąć się kilkadziesiąt lat wstecz do wyjątkowego Ferrari 512 S Modulo.

Pomysłodawcą projektu był Paolo Martin, który pierwsze przymiarki w postaci szkiców uczynił już wiosną 1968 roku. Kolejnym etapem było zbudowanie modelu w skali 1:10. Rewolucyjny projekt zaprezentowano szefostwu Pininfariny i wkrótce pojazd stał się rzeczywistością - jego premiera miała miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie w 1970 roku.

Modulo zbudowano na podwoziu i silniku prosto z wyścigowego modelu 512 S, który w ciągu dziewięciu miesięcy powstał w liczbie tylko 25 egzemplarzy. Unikalne Modulo czerpało wzory ze współczesnych sobie pojazdów wyścigowych, ale przede wszystkim było wizją pojazdu przyszłości, która po prawie 40 latach jeszcze się nie sprawdziła. Koncept do dnia dzisiejszego wyróżnia się swoimi ostrymi liniami i budową. Do środka wsiada się odsuwając do przodu cały panel z przednią i bocznymi szybami a kierowca wraz z pasażerem zajmują niską, niemal leżącą pozycję. Wszystkie koła zabudowano w nadwoziu, przez co nie było możliwe skręcanie i pojazd mógł poruszać się tylko w linii prostej.

Centralnie umieszczoną jednostkę V12 o mocy aż 560 koni mechanicznych połączono z układem wydechowym zakończonym czterema końcówkami o prostokątnym przekroju i skryto pod pokrywą, którą podziurawiono 24 potężnymi, okrągłymi otworami. Napęd przenoszony był na tylną oś poprzez pięciostopniową przekładnię. Wyścigowe 512 S dzięki temu silnikowi osiągało prędkości rzędu 340 km/h. Przy koncepcie przewidywano nawet 360 km/h!

Prototyp mierzący zaledwie 93,5 centrymetrów wysokości za swoją piorunującą stylistykę zgarnął łącznie aż 22 międzynarodowe nagrody. Oryginalny egzemplarz został niestety rozłożony na części a po latach zbudowano jego replikę (na oryginalnym podwoziu i silniku), która pojawiła się w 2005 roku na konkursach elegancji w Villa d'Este i Pebble Beach obok Maserati Birdcage 75th.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 27.10.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 14) Zdjęcia: Pininfarina / Paolo Martin Dane techniczne i osiągi
Rocznik1970
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność4993 cm3
Moc560 KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual, 5 st.
WYMIARY
Masa900 kg
Długość4480 mm
Szerokość2040 mm
Wysokość935 mm
Rozstaw osi2405 mm
Rozstaw kół przód/tył1518/1511 mm
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna360 km/h
Inne prezentacje