Porsche 911 Carrera 4S

Porsche 911 Carrera 4S

  • 450 KM
  • 530 Nm
  • 3.6 s
  • 306 km/h
Przybliżony czas czytania: 6 minut i 10 sekund.

Od momentu swojego debiutu jesienią 1963 roku, model 911 ze stajni Porsche stał się obowiązkową pozycją w ofercie niemieckiej marki, punktem odniesienia dla producentów innych samochodów sportowych, które sprawdzają się w codziennym użytkowaniu, maszyną wyznaczającą własne trendy i standardy i w końcu modelem, który przeżył wszystkie inne Porsche. W ciągu pięćdziesięciu pięciu lat produkcji 911 doczekało się siedmiu odrębnych generacji, z których ostatnie rozmnożyły się do dziesiątek wariantów drogowych i wyścigowych. W tym czasie na całym świecie sprzedano blisko 1,1 miliona egzemplarzy drogowych.

Pierwsze 911, przez krótki okres przedstawiające się początkowo jako 901, napędzane było sześciocylindrowym boxerem o pojemności dwóch litrów i mocy 130 koni mechanicznych. Ostatnia, najmocniejsza ewolucja 911 siódmej generacji zasilana była podwójnie turbodoładowanym boxerem o pojemności 3,6 litra i mocy aż 700 koni mechanicznych. Pod koniec listopada 2018 roku w Los Angeles zadebiutowało zupełnie nowe 911 ósmej generacji: 911 Carrera S oraz 911 Carrera 4S.

Ósma generacja 911 otrzymała wewnętrzne oznaczenie 992 i we właściwym dla siebie stylu przyjęła doskonale znaną postać coupe, które na pierwszy rzut oka można pomylić z poprzednią generacją. To tylko pozory, a diabeł nie tkwi jedynie w szczegółach. Cała karoseria - oprócz przedniego i tylnego pasa wykonana z aluminium - jest zupełnie nowa. Znakiem rozpoznawczym sportowego coupe będzie przede wszystkim pas świetlny z tyłu, poprowadzony przez całą szerokość nadwozia, któremu towarzyszy ruchomy spoiler oraz wentylowana pokrywa komory silnika z czymś, co wygląda na ugryzienie gigantycznego komara, a w rzeczywistości jest dodatkowym światłem stopu. Z profilu 992 zdradzą elektrycznie wysuwane klamki oraz felgi o średnicy 20 cali z przodu i 21 cali z tyłu (po raz pierwszy w Carrerze różne rozmiary na obu osiach). Z przodu model poznamy po nowych, okrągłych lampach w technologii LED (w najdroższej opcji adaptacyjne reflektory Porsche Dynamic Light System Plus) oraz klapie z wgłębieniem na środku, nawiązującej do starych 911. Porsche zapowiada, że nie będzie już 911 wąskich i szerokich w biodrach: każda wersja ma być poszerzona, z przodu o 45 milimetrów w porównaniu do poprzednika, z tyłu o 44 milimetry.

Dwuosobowa kabina coupe miała być inspirowana 911 z lat siedemdziesiątych. Najważniejsze miejsce bezpośrednio przed oczami kierowcy zajmuje obrotomierz, któremu towarzyszą dwa małe ekrany o przekątnej 7 cali. Stacyjkę na kluczyk mamy oczywiście po lewej. Na szczycie konsoli środkowej umieszczono ekran o przekątnej 10,9 cala, który w ramach systemu Porsche Communication Management oferuje między innymi system nawigacji online, opartej na danych dostarczanych w czasie rzeczywistym. W standardzie lub opcji znajdziemy między innymi dwustrefową klimatyzację, nagłośnienie marki Burmester, jonizator powietrza, asystenta jazdy nocnej z kamerą termowizyjną, system ostrzegania przed kolizjami, asystenta trzymania linii, asystenta parkowania, system wspomagania awaryjnego hamowania, adaptacyjny tempomat, funkcję stop-and-go, funkcję autonomicznego wspomagania w sytuacjach awaryjnych oraz nowe aplikacje na urządzenia mobilne, ułatwiające podróżowanie i zarządzanie funkcjami samochodu (Porsche Road Trip, Porsche 360+ oraz Porsche Impact, za pomocą której można wspierać finansowo certyfikowane projekty klimatyczne, mające na celu redukcję emisji dwutlenku węgla).

Za tylną osią w nowej Carrerze S pracuje 6-cylindrowy boxer o pojemności trzech litrów z turbodoładowaniem i filtrem cząstek stałych, którego pierwsza ewolucja pojawiła się w bazowym modelu 911 Carrera jesienią 2015 roku. Zmodernizowany motor oznacza się między innymi ulepszonym procesem wtrysku (po raz pierwszy zastosowano piezoelektryczne wtryskiwacze) oraz nowym układem powiększonych turbosprężarek z elektronicznie sterowanymi zaworami upustowymi i systemu chłodzenia powietrza doładowującego. Jednostka rozwija 450 koni mechanicznych przy 6,5 tysiącach obrotów na minutę oraz 530 niutonometrów w zakresie od 2,3 do pięciu tysięcy obrotów na minutę. To o 30 KM i 30 Nm więcej, niż u poprzednika. Punkty mocowania jednostki napędowej umieszczono bliżej środka auta, co ma pomagać w zmniejszeniu wibracji i poprawie stabilności. Napęd przenosi nowa, dwusprzęgłowa skrzynia Porsche Doppelkupplungsgetriebe o ośmiu biegach: na tylną oś w Carrerze S i na wszystkie cztery koła w Carrerze 4S. Nowa przekładnia ma być gotowa m.in. na przyjęcie w przyszłości pewnego rodzaju hybrydyzacji, ale o całkowicie elektrycznym 911 można na razie zapomnieć. W przyszłości na liście opcji zagościć ma ręczna skrzynia biegów.

Generacja 992 zbudowana jest na platformie z 245-centymetrowym rozstawem osi, to taki sam rozmiar, jak poprzednio. Niezależne zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami w układzie Porsche Active Suspension Management oparto z przodu na kolumnach McPhersona, z tyłu na konstrukcji wielodrążkowej. Standardem jest system kontroli przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control. Opcje: sportowe, obniżone o 10 milimetrów zawieszenie PASM, bardziej rygorystyczne PDCC oraz węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Porsche Ceramic Composite Brake o średnicy 410 milimetrów z przodu i 390 milimetrów z tyłu. Carrera 4S waży jakieś 1565 kilogramów (według norm DIN)... i jest o jakieś 55 kilogramów cięższa od poprzednika (winić należy m.in. systemy bezpieczeństwa, elementy cyfryzacji i nową skrzynię biegów).

Rozdziałem mocy w 911 steruje między innymi system Porsche Torque Vectoring Plus oraz kontrola trakcji Porsche Traction Management we współpracy z kontrolą stabilności Porsche Stability Management, które nauczono nowych sztuczek. Zupełną nowością jest deszczowy tryb jazdy Wet, który może być wskazany przez samochód po wykryciu opadów i jazdy po mokrej nawierzchni. Maksymalizację osiągów 911 zapewnia opcjonalny pakiet Sport Chrono Package z trybami jazdy Normal, Sport, Sport Plus i Individual, kontrolą szybkiego startu, trybem Sport Response, w którym silnik i skrzynia biegów gotowe są na maksymalne przyspieszenie w czasie około 20 sekund oraz fabryczną aplikacją telemetryczną Porsche Track Precision App.

Porsche 911 Carrera 4S ze standardowym uzbrojeniem ma rozpędzać się do setki w czasie 3,6 sekund i rozwijać prędkość maksymalną 306 kilometrów na godzinę. Z pakietem Sport Chrono sprint do setki spada do jedynie 3,4 sekundy. Prędkość 200 km/h przekroczymy już po 12,7 sekundach (12,4 sekundy z pakietem Sport Chrono). Na pętli Nordschleife nowe 911 miałoby być o co najmniej pięć sekund szybsze od poprzednika. Cena takiej przyjemności to grubo ponad pół miliona złotych.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 28.11.2018

Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 40) Zdjęcia: Porsche Dane techniczne i osiągi
Rocznik2018
Typseryjne
Cena127979 €
SILNIK i NAPĘD
Silnik spalinowyB6 twin turbo
  Położenietył
  Pojemność2981 cm³
  Moc450 KM
  Moment obrotowy530 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówauto 8
WYMIARY
Masa1565 kg
Długość4519 mm
Szerokość1852 mm
Wysokość1300 mm
Rozstaw osi2450 mm
Opony przód245/35 ZR 20
Opony tył305/30 ZR 21
Zbiornik paliwa67 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.6 s
0-200 km/h12.7 s
Prędkość maksymalna306 km/h
Średnie spalanie9 l/100km
Inne prezentacje