Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

  • 750 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 30 sekund.

W styczniu 1938 roku Rudolf Caracciola, europejski mistrz serii wyścigów grand prix, ustanowił w specjalnie przygotowanym samochodzie Mercedes-Benza rekord prędkości maksymalnej w klasie pojemności od pięciu do ośmiu litrów. Na publicznej drodze, odcinku autostrady Frankfurt-Darmstadt, w dwóch przejazdach w dwóch przeciwnych kierunkach niemiecki kierowca uzyskał średnią prędkość 432,7 km/h na odcinku lotnego kilometra i 432,4 km/h na lotnej mili! Wynik ten - rekord prędkości na publicznej drodze - został pobity dopiero w listopadzie 2017 roku przy pomocy drogowego samochodu Koenigsegga.

Samochód, z którym przed drugą wojną światową przyszło obcować Caraccioli został zbudowany na bazie bolidu klasy grand prix, modelu W 125, który napędzany był rzędową ósemką o pojemności prawie 5,7 litrów z kompresorem, który wyduszał z niej ponad 600 koni mechanicznych. Dla rekordowego W 125 zaprojektowano nie tylko zupełnie nową, opływową karoserię, ale również nowy silnik. Była nim jednostka V12 o pojemności prawie 5,6 litra z dwiema sprężarkami, która rozwijała prawie 740 koni mechanicznych! Mercedes-Benz o rekordy prędkości oraz wygrane w grand prix walczył w latach trzydziestych przede wszystkim z drugim gigantem z Niemiec, firmą Auto Union. Ich bolidy z racji braku malowania nazywano Srebrnymi Strzałami.

Rekordowy W 125, maszyna pod wieloma względami pionierska i oszałamiająca, stała się jedną z inspiracji twórców konceptu, który Mercedes-Benz w sierpniu 2018 roku przyprowadził na cykliczny Pebble Beach Automotive Week w Kalifornii. Futurystyczny pojazd w nawiązaniu do legendarnych przodków nazwano Vision EQ Silver Arrow.

EQ, marka wymyślona przez Mercedes-Benza dla rozwiązań wykorzystujących silniki elektryczne i baterie, wskazuje na układ napędowy konceptu, który brzydzi się benzyną. Silniki elektryczne mają tu generować blisko 750 koni mechanicznych mocy, a baterie o pojemności około 80 kilowatogodzin, które ulokowano w podłodze, mają pozwalać na przejechanie do 400 kilometrów. Więcej szczegółów? Tych Mercedes-Benz niestety nie zdradza.

Długi na około 5,3 metra, opływowy koncept z otwartą kabiną mieszczącą wyłącznie kierowcę został pomalowany wielowarstwowym, srebrnym lakierem, któremu towarzyszą detale w odcieniach złota i błękitu. Kierowcę chroni jedynie niewielka owiewka, a wsiadanie do środka ułatwia panel, który unosi się do góry razem z kierownicą i ekranem. Kierowcę otacza brązowa skóra, drewno orzechowe, szary zamsz i detale z polerowanego aluminium. W spłaszczonej u góry i u dołu kierownicy zintegrowano dotykowy ekran, a na wysokości oczu kierowcy umieszczono drugi, zakrzywiony ekran. Z fotelem kierowcy z laserowo wygrawerowanymi gwiazdami Mercedesa zintegrowano czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, system ogrzewania karku Airscarf oraz przełącznik pozwalający na regulację pedałów.

Zakrzywiony ekran przed kierowcą służy do wyświetlania wszelkiego informacji o drodze, jak trójwymiarowe obiekty z najbliższego otoczenia, a w przyszłości ścieżki indukcyjnego ładowania baterii, które mogłyby być zintegrowane z autostradą. Możliwe jest również... wyświetlenie samochodów Mercedes-Benza, jak przedwojenne bolidy grand prix, które uciekałyby przed nami na torze wyścigowym. Z myślą o jeździe torowej przygotowano oprogramowanie Virtual Race Coach, które ma pomagać w uzyskaniu lepszych wyników. Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy: Comfort, Sport oraz Sport+. A także kilka trybów udźwiękowienia kabiny: dźwięk EQ, dźwięk UFO, dźwięk widlastej ósemki z coupe AMG GT R lub dźwięk silnika bolidu W09 mistrzostw świata Formuły 1 z sezonu 2018.

Na zewnątrz uwagę zwraca opadający we wszystkich kierunkach tył z dyskretną nitką świateł i unoszonymi skrzydłami z funkcją hamulca powietrznego, pionowa, przezroczysta płetwa oraz intrygujące koła z felgami o średnicy 24 cali z przodu i 26 cali z tyłu. Na każde z kół składają się felgi ze 168 ramionami z pomalowanego na złoty kolor aluminium, ogumienie Pirelli z bieżnikiem z gwiazdami Mercedesa oraz nieruchome, aerodynamiczne osłony, pokrywające tylko połowę powierzchni koła. Całą karoserię wykonano z włókien węglowych. Boki i przód konceptu rozświetlaną pasy podświetlane w błękitnym kolorze, który przyjęto dla elektrycznej marki EQ.

Vision EQ Silver Arrow pokazano w Pebble Beach w towarzystwie repliki karoserii rekordowego, starszego o osiemdziesiąt lat W 125, którą w latach trzydziestych XX wieku opracowano we współpracy z ekspertami lotnictwa. Starannie odtworzoną skorupę z metali lekkich osadzono na oryginalnym podwoziu rekordowego W 125. Oryginalna karoseria spoczywa w fabrycznym muzeum Mercedes-Benza obok innych samochodów marki skonstruowanych w celu bicia różnego rodzaju rekordów prędkości.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 26.08.2018

Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 42) Zdjęcia: Mercedes-Benz Dane techniczne i osiągi
Rocznik2018
Typkoncept
SILNIK i NAPĘD
Silnik/silnikibrak danych
Całkowita moc750 KM
Baterie80 kWh
WYMIARY
Masabrak danych
Długość5300 mm
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Opony przód255/25 R 24
Opony tył305/25 R 26
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maksymalnabrak danych
Inne prezentacje