Skoda Popular Monte Carlo

Skoda Popular Monte Carlo

  • 31 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • 110 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

Na starcie Rajdu Monte Carlo w 1936 roku, wśród wielkich wozów marek Ford, Delahaye, Renault czy Hotchkiss, znalazła się jedna załoga w niewielkim roadsterze Skody, 1,4-litrowym Popular Sport. Czeski zespół sprawił sobie i konkurencji dużą niespodziankę: dojechał do mety na miejscu dwudziestym w klasyfikacji generalnej i drugim w swojej klasie (pojemność silnika poniżej półtora litra), ustępując tylko Fiatowi i wyprzedzając auta Triumpha, Singera oraz Rovera.

Jeden z pierwszych, sportowych sukcesów Skody na arenie międzynarodowej skłonił markę do przygotowania specjalnej edycji modelu Popular. Pierwsze dwa egzemplarze jeździły już latem, kilka miesięcy po styczniowym Rajdzie Monte Carlo. Przed wielką publicznością auto zadebiutowało jako coupe z karoserią o opływowych kształtach dopiero jesienią na dwudziestym salonie samochodowym w Paryżu. Skoda nazwała specjalną edycję Popular właściwie do miejsca narodzin pomysłu na auto - Monte Carlo.

Wzorem pojazdu rajdowego, przygotowanego tylko w jednym egzemplarzu, który dysponował między innymi dwoma zbiornikami paliwa o pojemności aż 170 litrów, auto wyposażono w silnik rodem z mocniejszego modelu Rapid. Czterocylindrowa jednostka o pojemności niespełna 1,4 litra dostarczała 31 koni mechanicznych. Motor umieszczony był pod przednią maską i współpracował z ręczną skrzynią o trzech biegach, którą ulokowano przy tylnej, napędzanej osi (tak zwany układ transaxle). Samochód o masie około 960 kilogramów mógł rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę, a wytracenie tej prędkości uskuteczniały hydrauliczne hamulce.

Samochód w bazowej wersji kosztował 28,5 tysięcy koron, a zwykły Popular z jednolitrowym, 22-konnym silnikiem rozchodził się wówczas za 18,7 tysięcy koron. Już w roku 1937 model Monte Carlo przeszedł modernizację. Konstruktorzy poprawili między innymi podwozie z rurowym, centralnym dźwigarem, niezależne zawieszenie wszystkich kół, osiągi silnika i wydłużyli rozstaw osi. W najbardziej luksusowej, dwuosobowej wersji z opływowym nadwoziem typu coupe i charakterystycznymi osłonami świateł auto kosztowało nawet 35 tysięcy koron.

Skoda Popular Monte Carlo została wyprodukowana w około siedemdziesięciu egzemplarzach. Zwykłą Popular wypuszczono w latach 1934-1946 w ilości ponad dwudziestu tysięcy sztuk, był to najpopularniejszy model w kraju produkcji; około sześciu tysięcy sztuk wyeksportowano na rynki całego świata. Ostatnią Monte Carlo dostarczono właścicielowi w styczniu 1939 roku. W grupie ocenianej na maksymalnie 72 sztuki znalazły się 24 odchudzone roadstery, 17 roadsterów w wersji luksusowej, 23 sztuki coupe, dwa kabriolety oraz dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Dwa luksusowe roadstery rząd Czechosłowacji podarował w 1938 roku władcy Jugosławii.

Do dzisiaj zachowało się zaledwie kilkanaście egzemplarzy Popular Monte Carlo, a samo auto uważane jest za jedno z najładniejszych w całej historii Skody. W fabrycznym muzeum marki można oglądać gruntownie odrestaurowane na przełomie wieków czarne coupe z 1937 roku, w którego posiadanie Skoda weszła w roku 1968. Jest to jednocześnie jeden z najcenniejszych zabytków muzeum w Mlada Boleslav. Coupe opuszcza muzeum tylko przy specjalnych okazjach, jak na przykład konkurs elegancji i rajd zabytków Schloss Bensberg Classics w Niemczech, na którym zostało pokazane w 2012 i 2014 roku. Pierwsza Monte Carlo, udział Skody w rajdowych mistrzostwach świata w latach siedemdziesiątych oraz na początku XXI wieku zaowocowały edycjami specjalnymi o tej samej nazwie modeli Fabia, Yeti, Rapid i Citygo.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 02.12.2016]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 14) Zdjęcia: Skoda Dane techniczne i osiągi
Rocznik1936
Typseryjne
Cena28500 CZK
SILNIK i NAPĘD
SilnikR4
Położenieprzód
Pojemność1386 cm³
Moc31 KM
Moment obr.? Nm
Napędtył
Skrzynia biegówmanual 3
WYMIARY
Masa960 kg
Długość? mm
OSIĄGI
0-100 km/h? s
Prędkość maksymalna110 km/h
Inne prezentacje