Bugatti EB 110 SS

Bugatti EB 110 SS

  • 612 KM
  • 650 Nm
  • 3.3 s
  • 355 km/h
Przybliżony czas czytania: 2 minuty i 20 sekund.

Wkrótce po premierze modelu EB 110 GT wypuszczonego pod marką Bugatti reaktywowaną we Włoszech zaprezentowano jeszcze bardziej ekstremalną odmianę tego supersportowca, oznaczoną EB 110 SS (Super Sport bądź rzadziej spotykane Sport Stradale). Pojazd stworzony z myślą o jak najlepszych osiągach miał swoją premierę na salonie samochodowym w Genewie w 1992 roku.

Super Sport od Grand Tourisme z zewnątrz odróżnia się przede wszystkim okrągłymi wlotami powietrza w miejscu tylnych, bocznych szybek oraz stałym, tylnym spoilerem, który w wersji podstawowej miał nie tylko mniejsze gabaryty ale także wysuwał się dopiero przy większych prędkościach, i nowymi felgami. Z wnętrza wyrzucono wszystko to, co uznano za zbędne a niektóre elementy konstrukcji pojazdu zastąpiono lżejszymi częściami z włókien węglowych. Dzięki wszystkim zabiegom odchudzającym masa samochodu spadła aż o 200 kilogramów. Jednocześnie podniesiono moc silnika do 612 koni mechanicznych.

Teraz przyspieszenie do 100 km/h pochłaniało tylko 3,26 sekundy (poprzednio 3,46), prędkość maksymalna sięgała 355 km/h (poprzednio 342) a pokonanie pierwszego kilometra ze startu zatrzymanego wymagało poświęcenia tylko 19,5 sekundy (poprzednio 20,7). Tym samym EB 110 SS był najszybszym, seryjnie produkowanym samochodem świata i do dziś pozostaje jednym z najszybszych jakie kiedykolwiek wypuszczono na cywilne ulice. Zużycie paliwa w porównaiu do EB 110 GT spadło do 10,9 litrów na 100 kilomentrów przy stałej prędkości 90 km/h oraz do 13,5 l/100 km przy 120 km/h.

Zastosowanie nowoczesnych materiałów (EB 110 był w latach '90 obok McLarena F1 praktycznie jedynym samochodem szosowym z nadwoziem i podwoziem wytworzonym w pełni z kompozytów) podwyższało koszty produkcji i cenę samochodu, przez co auto nie sprzedawało się tak dobrze jak można by się tego spodziewać. W 1995 roku Bugatti ostatecznie zbankrutowało a model SS powstał w ilości tylko 31 sztuk (na początku 1994 roku jedną z nich zakupił Michael Schumacher). Licencję na EB 110 wraz ze zbudowanymi po części egzemplarzami wykupił niemiecki Dauer (znany z szosowej konwersji wyścigowego Porsche 962, przekraczającej 400 km/h). Według nieoficjalnych informacji wśród niedokończonych aut znalazło się co najmniej pięć sztuk wersji SS. Różne źródła podają iż pod marką Dauer sprzedano jeszcze od 6 do 12 egzemplarzy EB 110. Pozostałe 21 kompletnych podwozi oraz silniki zakupiła francuska firma B Engineering, prezentując pierwszego dnia XXI wieku stworzony na ich bazie pojazd o nazwie Edonis.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 28.09.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 14) Zdjęcia: Bugatti Dane techniczne i osiągi
Rocznik1992
Typsupercar
Cena400 000 L
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12 quad turbo
Położeniecentralne
Pojemność3498 cm³
Moc612 KM
Moment obr.650 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówmanual, 6st.
WYMIARY
Masa1420 kg
Długość4400 mm
Szerokość1940 mm
Wysokość1125 mm
Rozstaw osi2550 mm
Rozstaw kół przód/tył1550/1618 mm
Opony przód245/40 R 18
Opony tył325/30 R 18
Zbiornik paliwa120 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.3 s
Prędkość maksymalna355 km/h
Inne prezentacje