Bugatti EB 110 GT

Bugatti EB 110 GT

  • 560 KM
  • 618 Nm
  • 3.5 s
  • 342 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 40 sekund.

Ettore Arco Isidoro Bugatti, pochodzący z artystycznie uzdolnionej rodziny już od siedemnastego roku życia projektował samochody (nadwozia, silniki) dla innych producentów. W zaciszu piwnicy swego domu konstruował także własne pojazdy. Mimo że urodził się we Włoszech własną fabrykę założył w 1910 roku we francuskim dziś a niemieckim wówczas Molsheim, gdzie w ciągu 46 lat wyprodukowano prawie osiem tysięcy ekskluzywnych aut marki Bugatii (z których do dziś według różnych szacunków przetrwało około 2 tysięcy), znanych z innowacyjnych rozwiązań i cieszących się bardzo dobrą opinią. Samochód Bugatti zwyciężył pierwsze w historii Grand Prix Monaco a także dwa razy jako pierwszy uplasował się w 24-godzinnym maratonie Le Mans (w 1937 i 1939 roku). Po wojnie i śmierci Ettore w 1947 roku sytuacja koncernu znacznie się pogorszyła a ostatni model zjechał z taśmy w 1956 roku. Marka Bugatti jako producent samochodów przestała istnieć na długie dziesięciolecia. W roku 1963 przejęło ją Hispano-Suiza, w 1968 Snecma a potem Messier. W 1987 roku prawa do legendarnej marki zakupił włoski przemysłowiec Romano Artioli (w 1993 zakupił także brytyjskiego Lotusa). Dzięki niemu w ciągu paru lat Bugatti powróciło na arenę producentów samochodów. I to w najlepszym stylu - na sam szczyt!

Artioli wybudował zupełnie nową fabrykę w Campogalliano na północ od Modeny. Nowe Bugatti miało być zaprezentowane już w 1989 roku a docelowymi wartościami była moc 550 koni mechanicznych przy masie 1300 kilogramów.

Premiera zupełnie nowego, supersportowego pojazdu opracowanego przy udziale znanych firm miała miejsce 15 września 1991 roku jednocześnie w Wersalu nieopodal Paryża oraz pod Wielkim Łukiem Braterstwa (Grande Arche de la Fraternité) w biznesowej dzielnicy stolicy Francji. Data nie była przypadkowa - była to dokładnie 110 rocznicza urodzin Ettore Bugatti'ego. Stąd też wzięła się nazwa samochodu - EB 110 GT (GrandTourisme).

Muskularne nadwozie zaprojektował Marcello Gandini (znany z Lamborghini Miury oraz Countacha) a jego projekt wygrał z propozycją przedstawioną przez włoskie Italdesign (znaną dziś jako Bugatti ID 90). Drzwi oczywiście unoszą się go góry niczym ostrze scyzoryka. Kosmiczne kształty mogą być kwestionowane przez niektórych w kategorii piękna, ale nie można odmówić im charakteru i oryginalności. EB 110 do dziś pozostaje jednym z najbardziej łakomych kąsków dla obiektywów aparatów fotograficznych. Samochód reklamowano jako najnowocześniejszy i najbardziej zaawanowany technologicznie. Nadwozie wykonano z włókien węglowych, Kevlaru oraz Nomexu. Podwozie także z włókien węglowych o strukturze plastra miodu wyprodukowała firma lotnicza Aerospatiale. Opracowanie zawieszenia powierzono firmie Messier, z którą Bugatti było niegdyś połączone. Ogumienie dostarczył Michelin a o silnik dbał olej najwyższej klasy spod znaku Elf. Samochód wyposażono także w tylny spoiler, który podnoszony był dopiero przy większych prędkościach.

Wnętrze obite czarną bądź srebrzystą skórą zaprojektowane także przez Gandini'ego było dość skromne. W ramach wyposażenia seryjnego znalazła się elektryczna regulacja foteli, elektryczne sterowanie drzwiami oraz automatyczna klimatyzacja i indywidualny zestaw bagażowy, dla którego przewidziano miejsce za fotelami kierowcy i pasażera.

EB 110 GT wyposażono w centralnie umieszczony silnik V12, który można podziwiać przez szybę w klapie. Jego moc dzięki czterem turbosprężarkom sięga 560 koni mechanicznych. Blok silnika wykonano z aluminium, głowy cylindrów ze stopu miedzi a połączenia z tytanu. Nowoczesny, elektroniczny wtrysk paliwa opracowali inżynierowie Bugatti. Cała moc poprzez 6-stopniową, ręczną przekładnię przekazywana jest stale na wszystkie cztery koła w czym uczestniczą trzy dyferencjały. Z przyspieszeniem od zera do 100 km/h w czasie 3,46 sekundy i prędkością maksymalną 342 km/h model ten był najszybszym seryjnie produkowanym samochodem świata. Hamulce wspomagane systemem ABS opracowanym we współpracy z firmą Bosh pozwalały na zatrzymanie się od prędkości 100 km/h na niespełna 36 metrach. Pokonanie pierwszego kilometra ze startu zatrzymanego zajmowało 20,7 sekund. Apetyt na paliwo przy stałej prędkości 90 km/h wynosił 11 l/100 km a przy 120 km/h - 13,6 l/100 km.

Szacuje się, że łącznie sprzedano 95 egzemplarzy EB 110 GT (wszystkie z kierownicą po lewej stronie) ze wszystkich 139 jakie wyprodukowano do lata 1995 roku kiedy to firma została zamknięta. Wśród nich 31 było lżejszą i mocniejszą odmianą EB 110 SS zaprezentowaną w 1992 roku, 5 to przedprodukcyjne prototypy z aluminiowym podwoziem a 8 to prototypy z podwoziem z materiałów kompozytowych. Poza modelem szosowym opracowano także wyścigowy EB 110 Le Mans, który w słynnym maratonie nie odniósł jednak znaczących wyników (prywatne osoby ścigały się także nieco zmodyfikowanymi EB 110 w wyścigach serii GT). Wśród prototypów znalazł się pojazd do bicia rekordu prędkości na lodzie (średnia przejazdów wyniosła 296 km/h) oraz eksperymentalny EB 110 GT GreenGas (napędzany gazem ziemnym), który rozpędził się do 344 km/h.

Tuningu włoskiego supersportowca podjęła się między innymi szwajcarska firma Rinspeed, w której "szaleńców" nigdy nie brakowało. Do EB 110 GT ze znacznie przemodelowanym tyłem i przodem nadwozia oraz zadziornym spoilerem wpakowano silnik z EB 110 SS o mocy ponad 600 KM a nazwę całego pojazdu zmieniono na Rinspeed Cyan (albo bardziej dokładnie: Rinspeed Bugatti EB 110 Cyan). Po szeregu pomniejszych zmian i zmniejszeniu masy prędkość maksymalna pojazdu podskoczyła do 360 km/h.

Dziś Bugatti EB 100 GT to klasyka supersportowych aut nie tylko ostatniej dekady XX wieku, ale w ogóle (mimo iż pojazd był ze względu na koszty komercyjną porażką prowadzącą w końcu do bankructwa firmy) a ceny używanych modeli osiągają na aukcjach pułap 350 tysięcy euro. Jego godnym następcą jest oczywiście Veyron stworzony już pod okiem inżynierów Volkswagena.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 28.09.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 4) Zdjęcia: Bugatti / galerie publiczne Dane techniczne i osiągi
Rocznik1991
Typsupercar
Cena300 000 L
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12 quad turbo
Położeniecentralne
Pojemność3498 cm3
Moc560 KM
Moment obr.618 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówmanual, 6st
WYMIARY
Masa1620 kg
Długość4400 mm
Szerokość1940 mm
Wysokość1125 mm
Rozstaw osi2550 mm
Rozstaw kół przód/tył1550/1618 mm
Opony przód245/40 ZR 18
Opony tył325/30 ZR 18
Zbiornik paliwa120 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.5 s
0-200 km/h11.4 s
Prędkość maksymalna342 km/h
Inne prezentacje