Bugatti EB 110 GT

Bugatti EB 110 GT

  • 560 KM
  • 618 Nm
  • 3.5 s
  • 342 km/h
Przybliżony czas czytania: 5 minut i 40 sekund.

Ettore Arco Isidoro Bugatti, pochodzący z artystycznie uzdolnionej rodziny już od siedemnastego roku życia projektował samochody (nadwozia, silniki) dla innych producentów. W zaciszu piwnicy swego domu konstruował także własne pojazdy. Mimo że urodził się we Włoszech własną fabrykę założył w 1910 roku we francuskim dziś a niemieckim wówczas Molsheim, gdzie w ciągu 46 lat wyprodukowano prawie osiem tysięcy ekskluzywnych aut marki Bugatii (z których do dziś według różnych szacunków przetrwało około 2 tysięcy), znanych z innowacyjnych rozwiązań i cieszących się bardzo dobrą opinią. Samochód Bugatti zwyciężył pierwsze w historii Grand Prix Monaco a także dwa razy jako pierwszy uplasował się w 24-godzinnym maratonie Le Mans (w 1937 i 1939 roku). Po wojnie i śmierci Ettore w 1947 roku sytuacja koncernu znacznie się pogorszyła a ostatni model zjechał z taśmy w 1956 roku. Marka Bugatti jako producent samochodów przestała istnieć na długie dziesięciolecia. W roku 1963 przejęło ją Hispano-Suiza, w 1968 Snecma a potem Messier. W 1987 roku prawa do legendarnej marki zakupił włoski przemysłowiec Romano Artioli (w 1993 zakupił także brytyjskiego Lotusa). Dzięki niemu w ciągu paru lat Bugatti powróciło na arenę producentów samochodów. I to w najlepszym stylu - na sam szczyt!

Artioli wybudował zupełnie nową fabrykę w Campogalliano na północ od Modeny. Nowe Bugatti miało być zaprezentowane już w 1989 roku a docelowymi wartościami była moc 550 koni mechanicznych przy masie 1300 kilogramów.

Premiera zupełnie nowego, supersportowego pojazdu opracowanego przy udziale znanych firm miała miejsce 15 września 1991 roku jednocześnie w Wersalu nieopodal Paryża oraz pod Wielkim Łukiem Braterstwa (Grande Arche de la Fraternité) w biznesowej dzielnicy stolicy Francji. Data nie była przypadkowa - była to dokładnie 110 rocznicza urodzin Ettore Bugatti'ego. Stąd też wzięła się nazwa samochodu - EB 110 GT (GrandTourisme).

Muskularne nadwozie zaprojektował Marcello Gandini (znany z Lamborghini Miury oraz Countacha) a jego projekt wygrał z propozycją przedstawioną przez włoskie Italdesign (znaną dziś jako Bugatti ID 90). Drzwi oczywiście unoszą się go góry niczym ostrze scyzoryka. Kosmiczne kształty mogą być kwestionowane przez niektórych w kategorii piękna, ale nie można odmówić im charakteru i oryginalności. EB 110 do dziś pozostaje jednym z najbardziej łakomych kąsków dla obiektywów aparatów fotograficznych. Samochód reklamowano jako najnowocześniejszy i najbardziej zaawanowany technologicznie. Nadwozie wykonano z włókien węglowych, Kevlaru oraz Nomexu. Podwozie także z włókien węglowych o strukturze plastra miodu wyprodukowała firma lotnicza Aerospatiale. Opracowanie zawieszenia powierzono firmie Messier, z którą Bugatti było niegdyś połączone. Ogumienie dostarczył Michelin a o silnik dbał olej najwyższej klasy spod znaku Elf. Samochód wyposażono także w tylny spoiler, który podnoszony był dopiero przy większych prędkościach.

Wnętrze obite czarną bądź srebrzystą skórą zaprojektowane także przez Gandini'ego było dość skromne. W ramach wyposażenia seryjnego znalazła się elektryczna regulacja foteli, elektryczne sterowanie drzwiami oraz automatyczna klimatyzacja i indywidualny zestaw bagażowy, dla którego przewidziano miejsce za fotelami kierowcy i pasażera.

EB 110 GT wyposażono w centralnie umieszczony silnik V12, który można podziwiać przez szybę w klapie. Jego moc dzięki czterem turbosprężarkom sięga 560 koni mechanicznych. Blok silnika wykonano z aluminium, głowy cylindrów ze stopu miedzi a połączenia z tytanu. Nowoczesny, elektroniczny wtrysk paliwa opracowali inżynierowie Bugatti. Cała moc poprzez 6-stopniową, ręczną przekładnię przekazywana jest stale na wszystkie cztery koła w czym uczestniczą trzy dyferencjały. Z przyspieszeniem od zera do 100 km/h w czasie 3,46 sekundy i prędkością maksymalną 342 km/h model ten był najszybszym seryjnie produkowanym samochodem świata. Hamulce wspomagane systemem ABS opracowanym we współpracy z firmą Bosh pozwalały na zatrzymanie się od prędkości 100 km/h na niespełna 36 metrach. Pokonanie pierwszego kilometra ze startu zatrzymanego zajmowało 20,7 sekund. Apetyt na paliwo przy stałej prędkości 90 km/h wynosił 11 l/100 km a przy 120 km/h - 13,6 l/100 km.

Szacuje się, że łącznie sprzedano 95 egzemplarzy EB 110 GT (wszystkie z kierownicą po lewej stronie) ze wszystkich 139 jakie wyprodukowano do lata 1995 roku kiedy to firma została zamknięta. Wśród nich 31 było lżejszą i mocniejszą odmianą EB 110 SS zaprezentowaną w 1992 roku, 5 to przedprodukcyjne prototypy z aluminiowym podwoziem a 8 to prototypy z podwoziem z materiałów kompozytowych. Poza modelem szosowym opracowano także wyścigowy EB 110 Le Mans, który w słynnym maratonie nie odniósł jednak znaczących wyników (prywatne osoby ścigały się także nieco zmodyfikowanymi EB 110 w wyścigach serii GT). Wśród prototypów znalazł się pojazd do bicia rekordu prędkości na lodzie (średnia przejazdów wyniosła 296 km/h) oraz eksperymentalny EB 110 GT GreenGas (napędzany gazem ziemnym), który rozpędził się do 344 km/h.

Tuningu włoskiego supersportowca podjęła się między innymi szwajcarska firma Rinspeed, w której "szaleńców" nigdy nie brakowało. Do EB 110 GT ze znacznie przemodelowanym tyłem i przodem nadwozia oraz zadziornym spoilerem wpakowano silnik z EB 110 SS o mocy ponad 600 KM a nazwę całego pojazdu zmieniono na Rinspeed Cyan (albo bardziej dokładnie: Rinspeed Bugatti EB 110 Cyan). Po szeregu pomniejszych zmian i zmniejszeniu masy prędkość maksymalna pojazdu podskoczyła do 360 km/h.

Dziś Bugatti EB 100 GT to klasyka supersportowych aut nie tylko ostatniej dekady XX wieku, ale w ogóle (mimo iż pojazd był ze względu na koszty komercyjną porażką prowadzącą w końcu do bankructwa firmy) a ceny używanych modeli osiągają na aukcjach pułap 350 tysięcy euro. Jego godnym następcą jest oczywiście Veyron stworzony już pod okiem inżynierów Volkswagena.

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Ostatnia aktualizacja: 28.09.2007]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 4) Zdjęcia: Bugatti / galerie publiczne Dane techniczne i osiągi
Rocznik1991
Typsupercar
Cena300 000 L
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12 quad turbo
Położeniecentralne
Pojemność3498 cm³
Moc560 KM
Moment obr.618 Nm
Napęd4 koła
Skrzynia biegówmanual, 6st
WYMIARY
Masa1620 kg
Długość4400 mm
Szerokość1940 mm
Wysokość1125 mm
Rozstaw osi2550 mm
Rozstaw kół przód/tył1550/1618 mm
Opony przód245/40 ZR 18
Opony tył325/30 ZR 18
Zbiornik paliwa120 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.5 s
0-200 km/h11.4 s
Prędkość maksymalna342 km/h
Inne prezentacje