Brutus, Mefistofele i inne środki przeczyszczające

W dzisiejszym odcinku specjalnym maszyny dla twardzieli. Cechy obowiązkowe: zwykłe podwozie pamiętające dinazaury, prosta karoseria z odsłoniętymi kołami, czyli bez większych sztuczek z aerodynamiką oraz silnik lotniczy lub morski z okresu między pierwszą, a drugą wojną światową. Pasy zapięte?

1909 Blitzen Benz

Co to: na początek w ramach ukierunkowania zmysłów występ gościnny z czasów, gdy w poszukiwaniach mocy z brakiem sprężarek i ogromnych silników lotniczych radzono sobie pojemnością. Legendarny model wyścigowy i rekordowy Benza, który rządził przed pierwszą wojną światową i który ustanowił kilka rekordów prędkości naziemnej, przekraczając 200 km/h.

Silnik: układ R4, 21,5 litrów, moc 200 KM przy 1,6k obr/min.
Hobby: ściganie burz.

1909 Blitzen Benz 1909 Blitzen Benz

1920 Chitty Bang Bang

Co to: seria modeli zaprojektowanych i zbudowanych przez hrabiego Louis Zborowskiego wraz z zaprzyjaźnionym mechanikiem w celach startów na torze Brooklands i bicia rekordów prędkości. W sumie powstały cztery samochody. Ostatni nie został przez swojego twórcę ukończony (Zborowski zginął w wypadku w 1924 roku) i po zmianach właścicieli skończył żywot jako Babs, który rozbił się na plaży w Walii.

Silnik 1: lotniczy Maybacha, 23 litry, układ R6
Silnik 2: lotniczy Benza, 19 litrów, układ R6, moc około 230 KM przy 1,4k obr/min
Silnik 3: lotniczy Mercedesa, moc około 180 KM
Silnik 4: lotniczy Liberty, 27 litrów, układ V12, moc około 450 KM
Hobby: wyższe sfery.

1920 Chitty Bang Bang 1920 Chitty Bang Bang

1920 Maybach Special

Co to: nie wszystkim w głowie były rekordy prędkości czy wyścigi długodystansowe. Ten pojazd powstał specjalnie z myślą o sprintach i można go śmiało określić pradziadem współczesnych dragsterów. Najodważniejsi przekraczali w nim prędkość 160 km/h.

Silnik: lotniczy Zeppelin, 23 litry pojemności z 6 cylindrów, moc 300 KM.
Hobby: krótkie dystanse.

1920 Maybach Special 1920 Maybach Special

1922 Sunbeam 350 "Blue Bird"

Co to: model wyścigowy zbudowany przez firmę Sunbeam, którym ścigano się między innymi na torze Brooklands, później jako pierwszy z samochodów z silnikami lotniczymi wpisany na listę rekordzistów prędkości naziemnej (ponad 242 km/h). Po przekonstruowaniu i przemalowaniu na niebiesko prowadzony przez Malcolma Campbella jako Blue Bird.

Silnik: lotniczy Sunbeam Manitou, 18,3 litry pojemności, moc 350 KM (początkowo 300 KM).
Hobby: kąpiele słoneczne.

1922 Sunbeam 350 Blue Bird 1922 Sunbeam 350 Blue Bird

1923 Fiat Mefistofele

Co to: model zbudowany przez Ernesta Eldridge'a do wyścigów i bicia rekordów prędkości. Pierwotnie powstał w 1908 jako model wyścigowy SB4 z 4-cylindrowym silnikiem. Napęd przekazywany poprzez łańcuch, rekordowe 235 km/h.

Silnik: lotniczy Fiat A12, 22 litry, układ R6, moc 320 KM przy 1,8k obr/min.
Hobby: ognie piekielne.

1923 Fiat Mefistofele 1923 Fiat Mefistofele

1933 Napier Railton

Co to: model wyścigowy zbudowany przez Reida Railtona, odpowiadającego także za kilka samochodów przeznaczonych do bicia rekordów prędkości naziemnej, dla Johna Cobba do startów głównie na 4,5-kilometrowym torze Brooklands. Prędkość maksymalna w okolicach 275 km/h. Maszyną ustanowiono ostatni rekord okrążenia toru ze średnią 231 km/h.

Silnik: lotniczy Napier Lion XI, używany m.in. przez RAF, 24 litry pojemności, układ W12, 600 KM mocy przy 2,2k obr/min.
Hobby: błyskotki.

1933 Napier Railton 1933 Napier Railton

1972 Napier Bentley "The Ultimate Laxative"

Co to: maszynka zbudowana przez Davida Llewellyna na wzór Napier Railtona początkowo na podwoziu Sunbeama, a po rozbiciu odbudowana cztery lata później na podwoziu 8-litrowego Bentley'a z roku 1929.

Silnik: morski Napier Sea Lion, 24 litry pojemności, układ W12, moc 550 KM.
Hobby: udrażnianie jelit.

1972 Napier Bentley The Ultimate Laxative 1972 Napier Bentley The Ultimate Laxative

2000 Delage CO2 Hispano-Suiza Special

Co to: klasyczne Delage CO2 z 1924 roku, w którym oryginalny silnik o pojemności 4,5 litrów wymieniono po roku 1995 na lotniczy motor Hispano-Suiza H3. Widlasta ósemka pochodzi z okolic roku 1921 i na domiar złego skonfigurowana jest do pracy przy jak największym stopniu sprężania.

Silnik: lotniczy Hispano-Suzia, 18,5 litrów, moc 390 KM, moment 1350 Nm.
Hobby: wszystko, co się spręża i rozpręża.

2000 Delage CO2 Hispano-Suiza Special 2000 Delage CO2 Hispano-Suiza Special

2002 Rolls-Hispano H3 Special

Co to: połączenie podwozia Rolls-Royce'a z okolic 1929 roku z lotniczym silnikiem Hispano-Suizy z roku 1922 (albo wcześniej), które pochłonęło jakieś dziesięć lat pracy bez specjalnego oglądania się na koszty.

Silnik: lotniczy Hispano-Suzia, 18,5 litrów, moc 360 KM, moment 1300 Nm.
Hobby: kawior i krewetki.

2002 Rolls-Hispano H3 2002 Rolls-Hispano H3

2006 BMW Brutus

Co to: maszynka zbudowana przez zespół Muzeum Techniki i Samochodów w Sinsheim w Niemczech na podwoziu wozu strażackiego z 1908 roku. Prace nad pojazdem trwały osiem lat. Testowany do 140 km/h, przy których nadal ślizgały mu się napędzane poprzez łańcuch tylne koła.

Silnik: lotniczy BMW VIIa, 47 litrów pojemności, układ V12, moc 750 KM przy 1,7k obr/min.
Hobby: pieczenie kiełbasek.

2006 BMW Brutus 2006 BMW Brutus

2010 Packard Bentley "Mavis"

Co to: maszynka zbudowana przez Chrisa Williamsa, do którego od 1999 roku należy Napier Bentley. Podwozie z 8-litrowego Bentley'a z końca lat dwudziestych. Maksymalnie około 260 km/h. Na pełnym gazie spala jakieś 15 litrów paliwa w każdej minucie.

Silnik: Packarda z łodzi sportowej, 42 litry, układ V12, 1500 KM i 2710 Nm przy 2,4 obr/min.
Hobby: demonstracja mocy.

2010 Packard Bentley Mavis 2010 Packard Bentley Mavis

Powyższe zestawienie oczywiście nie wyczerpuje tematu - tym podonych maszyn, ale właściwie całkowicie już zapomnianych jest więcej. Nie brakuje też pojazdów w podobnym duchu, konstruowanych na podwoziach i silnikach bardziej współczesnych, jak choćby potwór Jay'a Leno z silnikiem z czołgu. Zachęcamy do drążenia tematu we własnym zakresie!

Tekst: Przemysław Rosołowski, ostatnia aktualizacja: 16.06.2013.

Prezentacje